Recensie 'Palm Springs'

Vandaag, morgen, gisteren; het is allemaal hetzelfde

Recensie 'Palm Springs'
25 maart 2021 om 15:04

De huwelijksdag wordt vaak door de bruid en bruidegom als de mooiste dag van hun leven beschouwd. Een dag die ze misschien wel opnieuw willen beleven als dat zou kunnen, maar zouden de gasten dat ook willen? Bruiloftsgasten Sarah (Cristin Milioti) en Nyles (Andy Samberg) overkomt dit. Door een vreemde gebeurtenis zijn ze in een tijdlus geraakt en worden ze steeds weer wakker op deze huwelijksdag. Is dit een kans om het leven nog intenser te beleven of is dit de ondraaglijke vloek van Sisyphus?

Palm Springs (2020) lijkt op het eerste gezicht een doorsnee romantische komedie en beide aspecten zijn ook in de film te vinden, maar daar stopt het niet. Wie er echt voor gaat zitten, zal veel diepgang vinden in deze film waarin elk gesproken woord weloverwogen is. Lof voor scenarist en scriptschrijver Andy Siara. Het scenario heeft zonder twijfel veel weg van de film Groundhog Day (1993), maar regisseur Max Barbakow heeft er absoluut een eigen draai aan gegeven. De sfeer van de film is anders, uiteraard moderner, maar ook feestelijker, zomers en knus door het mooie ontwerp van de set en de heldere, kleurrijke videografie. Daarnaast gaat het in Palm Springs niet om Ă©Ă©n eenzame man die in een tijdlus zit zoals in Groundhog Day, maar om twee mensen die daardoor interessante dialogen kunnen voeren over de situatie waarin zij zich bevinden.

Als morgen nooit komt…

Het draait in deze film om het leven in het hier en nu. Het idee dat wij met de kennis die we nu hebben, in het verleden betere beslissingen hadden kunnen nemen, wordt als vanzelfsprekend bevonden, maar is dat wel zo? Andere acties hadden wellicht tot andere uitkomsten geleid, maar of deze beter waren geweest zullen we nooit weten. Sarah en Nyles hebben de luxe om hier wel achter te komen. Elke dag doen zij de gekste dingen, ze nemen grote risico's, zorgen voor schande en worden, op de ochtend van diezelfde dag, weer wakker zonder dat hun acties gevolgen hebben gehad. Misschien is het delen van geluk alles wat er toe doet. Lang blijft het geen luxe, want dezelfde dag telkens opnieuw beleven, betekent ook dat er geen toekomst en geen vooruitgang meer is en is dit niet juist waarvoor we leven?

Optionele diepgang

De humor in deze film is erg Amerikaans en komt ingestudeerd over, het is niet duidelijk of dit ook zo bedoeld is. Voor wie niet van dit soort humor houdt, is de omschrijving komedie lichtelijk misleidend. Gelukkig staat of valt Palm Springs niet met de humor en heeft het meer te bieden. Anders dan veel romantische komedies is deze film niet voorspelbaar en eindigt het verhaal met een heus 'aha-moment'. Als je de film voor de tweede keer zou bekijken, wordt het zelfs leuker doordat je nog beter ziet hoe alles op zijn plaats valt.

Begin deze maand ontving Palm Springs twee Golden Globes waarvan Ă©Ă©n voor beste komedie en de ander voor hoofdrolspeler Samberg. Dit is een leuke film voor wie op zoek is naar een knap in elkaar gezet en tegelijk luchtig verhaal dat gemakkelijk te volgen is, maar ook voor degenen die ervan houden na afloop nog urenlang te reflecteren of misschien zelfs te filosoferen; focussen we ons teveel op de toekomst?

3.5 / 5

Palm Springs is nu te zien op:

Prime Video