Recensie 'Locked Down'

Een herkenbaar verhaal

Recensie 'Locked Down'
13 april 2021 om 11:34

Afspelend tijdens de wereldwijde coronapandemie kán de nieuwe film Locked Down (2021) haast niet een actueler verhaal hebben. In onze huidige tijd van MS Teams, niet op vakantie kunnen, eenzaamheid, en noem het maar op, komt deze film precies op het juiste moment. De finish is in zicht en Locked Down laat ons even stilstaan/lachen bij/om onze situatie. Daarnaast beschikt de film over een excellente sterrencast. De twee hoofdrollen worden vertolkt door Anne Hathaway als Linda en Chiwetel Ejiofor als Paxton. Maar ook de ondersteunende cast is van wereldfaam. Met Ben Stiller als Linda's baas Solomon en Ben Kingsley als Paxtons baas Malcolm. Het acteerwerk in Locked Down is goed, snel en grappig.

Vast in huis en vast in het leven

Over de jaren heen is het leven en de relatie van Linda en Paxton vast komen te staan. Beiden zijn ze op een punt gekomen dat ze willen scheiden en dat ze een nieuw hoofdstuk in hun leven willen inslaan. Maar dan komt de lockdown en zitten ze het grootste deel van de dag met elkaar opgescheept. Echter, wat in eerste instantie een hel lijkt te worden, blijkt achteraf een gift te zijn geweest. De lockdown laat het koppel dagdromen over de tijd dat ze deden wat ze Ă©cht leuk vonden, en die vrijheid willen ze weer terug. Daarnaast leren ze elkaar weer op een andere manier waarderen. Door al deze gevoelens en emoties besluiten ze iets te doen waarvan ze niet dachten dat ze het in zich hadden: een kraak plegen.

Een komische ervaring

Voor iedereen die normaal niet zo van standaard komedies en slechte humor houdt, weet Locked Down iets nieuws te doen op dit gebied en de kijker oprecht aan het lachen te krijgen. Het is een oprecht grappige ervaring. Wellicht komt dit omdat de lockdown-situatie zo herkenbaar is, maar er is Ă©Ă©n moment in de film die de rest qua humor overstijgt. Na dit moment wordt dit als een running joke een aantal keer herhaald. Maar het gebeurt gelukkig niet te vaak, zodat Ă©Ă©n van de leukste momenten uit de film zijn eer behoudt.

Na de lockdown

Wat wellicht veel kijkers ook zullen waarderen, is het therapeutische karakter van de film. Nu we met z'n allen nog opgesloten zitten met veel plannen in ons hoofd over wat we na de lockdown gaan doen, laat de film ons alvast zien hoe dat gevoel gestalte gaat krijgen. In één van de laatste scènes uit de film rijden Linda en Paxton op een motor door de nacht. Veel kijkers zullen naar dit gevoel van vrijheid snakken, want we willen allemaal weer iets ondernemen. Zo vlak voor de zomer komt deze film dus op het juiste moment.

Al met al is dit het juiste moment om Locked Down te kijken. Het verhaal en de situatie zijn herkenbaar voor onze eigen situatie. Daarnaast zitten er een aantal erg grappige momenten in de film.

4 / 5
Locked Down (2021)