Recensie 'First Cow'

Een verhaal over vriendschap

Recensie 'First Cow'
15 juni 2021 om 16:42

Een wandelaar en haar hond stuiten per toeval op twee skeletten. Vanaf dat moment neemt de film ons via een flashback mee naar het jaar 1820 waarin we zullen ontdekken wie deze twee personen waren en hoe hun leven er ooit uitzag.

Cookie (John Magaro), ooit leerling-bakker in Boston, werkt nu als kok voor een groep bontjagers in Oregon. Langs de rivierbedden zoekt hij naar paddenstoelen, bessen en met een beetje geluk vangt hij een vis. Op een van zijn zoektochten vindt hij een hongerige Chinese immigrant, King-Lu (Orion Lee). King-Lu schuilt in de bosjes voor een groep Russen die erop uit is hem te vermoorden. Cookie vraagt zich weinig af, geeft de man eten, onderdak en helpt hem uiteindelijk weg te komen. Als de twee mannen elkaar opnieuw tegenkomen, ontstaat er een hechte vriendschap. King-Lu droomt ervan naar San Francisco te reizen, maar geldgebrek staat zijn wens in de weg. Cookie op zijn beurt, haalt zijn geluk uit het blij maken van mensen met zijn baksels. De komst van de eerste koe in de regio, gekocht door de Engelse zakenman Factor (Toby Jones), biedt perspectief. Het stel gaat er 's nachts op uit om stiekem de 'first cow' te melken. Ze vormen een perfecte symbiose; Cookie weet raad met dit geheime ingrediënt en King-Lu is een goede zakenman. Ze doen een gooi naar geluk, al brengt het enige mate van oneerlijkheid en risico met zich mee.

Traag maar poëtisch

First Cow (2019), geregisseerd door Kelly Reichardt, is gebaseerd op het boek The Half Life, geschreven door Jon Raymond. De film heeft geen uitgebreid script en we leren de karakters dan ook voornamelijk kennen door hun dagelijkse bezigheden. Zeker in het eerste uur gebeurt er weinig, een gemiste kans om ons beter kennis te laten maken met de hoofdpersonages.

Door de vele geluiden van de natuur en Cookies zachte stem, moet je als kijker je uiterste best doen om niets te missen. Tegelijk word je hierdoor meegetrokken in het verhaal, Cookie neemt je mee op avontuur, we voelen wat hij voelt, we denken wat hij denkt en hopen en dromen van een betere toekomst voor hem en zijn trouwe vriend. Cookie heeft het leven leren accepteren zoals het komt. Zijn karakter is puur, ongecompliceerd en weerspiegelt de natuur om hem heen; de stilte van het oerwoud, de rust van de rivier en de gelatenheid van het inheemse volk; adembenemend in beeld gebracht door cinematograaf Christopher Blauvelt (Emma. (2020), Mid90s (2018)). Dit alles in schril contrast tot de andere kolonialisten om hem heen die ruzie maken, vechten en geen respect tonen voor de natuur en de oorspronkelijke bewoners. Door de sterke empathie die de kijker voelt voor Cookie en King-Lu, blijven we net als hen hopen op een betere toekomst, maar vrezen het ergste.

Niche

First Cow is een trage film, zonder diepgaand plot en daardoor niet voor het brede publiek en zeker niet voor degenen met een korte spanningsboog. Wie zo nu en dan een film kijkt voor het vermaak, zal waarschijnlijk weinig waardering voor de film kunnen opbrengen, maar wie op zoek is naar iets speciaals, een keer geen mainstream-film of flitsende Hollywood-film, heeft met First Cow een pareltje gevonden.

3.5 / 5

First Cow is nu te zien in 3 bioscopen.

Beeld: Still 'First Cow' via TMDb