Recensie 'Loki' seizoen 1

Een serie over het lot en de aard van Loki

Recensie 'Loki' seizoen 1
23 juli 2021 om 10:55

In de nieuwe Disney+-serie volgen we eens niet een Avenger, maar de god van onheil: Loki (wederom gespeeld door Tom Hiddleston). Tijdens het stelen van de Tesseract in The Avengers (2012) (weet je het nog?) verdwijnt Loki en wordt er op dat moment een alternatieve versie van Loki gecreëerd. Deze versie van Loki volgen we in de serie. Loki komt in de wereld van de Time Variance Authority (TVA) terecht. Dit is een organisatie die zorgt dat de zogeheten Heilige Tijdlijn bewaakt wordt, want er is blijkbaar maar één juiste vastgestelde tijdlijn. Alles wat daar vanaf wijkt wordt berecht door de TVA. Dus ook onze Loki. Wat volgt is een ietwat ingewikkelde serie die ons een complexere Loki laat zien.

Is er vrije wil?

De serie behandelt interessante vragen over of er een vrije wil is. Het is intrigerend om te zien hoe Loki hiermee omgaat. Eén van de kenmerkende eigenschappen van Loki is dat hij graag onafhankelijk van alles en iedereen wil zijn. Dus toen hij hoorde dat zijn pad al is vastgelegd, wilde hij daar alleen maar tegenaan trappen. Het idee dat hij wellicht niet is voorbestemd om koning van Midgard, Asgard en het heelal te worden, maakt hem onzeker en angstig. Dit is een kant van Loki die we nog niet eerder hebben gezien, en het geeft een nieuwe dimensie aan het karakter. Ook de vraag of hij alleen maar voor onheil kan zorgen staat in deze serie ter discussie. Wellicht dat Loki in de toekomst juist meer goede dingen gaat doen…

Een goede cast met humor

Het zijn inmiddels bekende onderdelen van Marvel-films en -series geworden: goed acteerwerk met humor. Dat is in Loki (2021– ) ook het geval. Misschien is het niet toevallig dat Marvel het komisch zwaargewicht Owen Wilson voor de rol van Mobius heeft gecast. Naast Wilson zijn de andere acteerprestaties ook van goede kwaliteit. De humor landt niet altijd even goed, maar het is goed genoeg om je een aantal keer aan het grinniken te krijgen. Verder dringen de komische aspecten de meer serieuze aspecten over het lot en vrije wil niet naar de achtergrond. Helaas is niet alles aan de serie even goed. Soms vielen de special effects wat tegen en was het een aantal keer pijnlijk zichtbaar dat karakters langs een green screen liepen.

Hét probleem van de Marvel Cinematic Universe

Jammer genoeg weet Loki niet te ontsnappen aan hét probleem van de Marvel Cinematic Universe (MCU). Dit probleem is dat series en films moeite hebben om op zichzelf te staan omdat ze ook het plot van de MCU verder moeten brengen. Het verhaal en de thema's die in de serie worden behandeld, komen daarmee op de achtergrond te staan, wat jammer is.

Al met al is Loki een leuke serie die serieuze vragen niet uit de weg gaat. We zien Loki in meer complexiteit dan ooit tevoren. Het helpt dat je meer nuance krijgt in het té simpele "goed versus kwaad verhaal." En Disney blijkt het eens te zijn met de potentie van Loki aangezien ze het tweede seizoen al hebben aangekondigd.

4 / 5

Loki is nu te zien op:

Disney+ (1 seizoen)