Recensie 'The Green Knight'

Een visuele trip door de middeleeuwen

Recensie 'The Green Knight'
5 augustus 2021 om 14:25

Sir Gawain and the Green Knight, de middeleeuwse ridderroman van een anonieme schrijver, bereikt opnieuw het grote publiek maar dit keer via een visueel medium. Dat is ook gelijk waar The Green Knight (2021) in floreert: de fantasiefilm is bovenal een heus visueel spektakel, een kijkgenot voor liefhebbers van natuur, de middeleeuwen en films an sich.

Het verhaal is al eeuwen bekend en blijft vrijwel onveranderd: de Groene Ridder betreedt de kamer met de ronde tafel van King Arthur waar Gawain (Dev Patel), die zelf overigens geen ridder is, ook is op dat moment. De mysterieuze groen-gekleurde vreemdeling stelt een spel voor: als iemand hem nu slaat met een zwaard of bijl, mag hij dat over precies een jaar terugdoen. Gawain wil zich bewijzen en biedt zichzelf aan als kandidaat. Met één klap hakt hij het hoofd van de Groene Ridder. Een jaar later moet hij de Groene Kapel vinden waar hem hetzelfde lot wacht. Maar is hij er wel klaar voor om te sterven? En wat brengt de reis hem?

Verwarrende kunstzinnigheid

Los van het verhaal waar de verfilming enkele twists aan toevoegt, blijft The Green Knight te dicht bij de originele tekst. Dialogen voelen soms geforceerd aan doordat deze dezelfde dichtende structuur als de tekst aanhouden. Bepaalde stukken voelen daardoor meer als een kunstzinnig toneelstuk in plaats van een moderne film. Ook ligt het tempo laag, wat doet denken aan ellenlange omschrijvende passages in een boek. Een visueel medium kan ditzelfde effect echter ook in kortere tijd bereiken, hoewel dat overduidelijk niet is wat regisseur David Lowery wilde.

De film is namelijk een uiteenzetting van Gawains interne strubbelingen en de lange scènes zonder tekst zijn hiervoor exemplarisch. De film is daarmee de richting van arthouse opgegaan in plaats van het meer toegankelijke blockbuster-gevoel op te zoeken. Kijkers moeten dus rekening houden met verwarrende momenten en gebeurtenissen die niet per sé ergens op lijken te slaan. De bal ligt bij The Green Knight dus vooral bij de kijker: Lowery kauwt niets voor.

Een bewegend schilderij

Ook al is de film af en toe iets te kunstzinnig voor de gewone blockbuster-consument, The Green Knight is bovenal waanzinnig sterk op visueel vlak. Van technische camerashots tot een fantastische natuur: je kunt de film op elk moment pauzeren en er ontstaat een beeld dat je als schilderij aan de muur kunt hangen. Je doet er trouwens goed aan om de film in de bioscoop te zien, of zodra deze uit is op Amazon Prime Video op een tv die goed is met donkere tinten, gezien een groot deel van de film bestaat uit zeer donkere scènes.

Lowery weet daarnaast ook enkele snufjes humor toe te voegen aan het middeleeuwse drama, dat je overigens laat voelen of je bent teruggereisd in de tijd. Ook het geweldige optreden van Slumdog Millionaire-ster Dev Patel draagt hier enorm aan bij, net als dat van Joel Edgerton en Alicia Vikander. The Green Knight is een bijzondere dramafilm die je op visuele wijze onderdompelt in de reis van een ambiteuze man en zichzelf tegelijkertijd niet al te serieus neemt. Het is echt "een atypische bewerking," zoals distributeur The Searchers de film van Lowery noemt.

3.5 / 5

The Green Knight is nu te zien op:

Prime Video