Recensie 'Paolo Conte, It's Wonderful'

Advocaat van zijn eigen composities

Recensie 'Paolo Conte, It's Wonderful'
9 augustus 2021 om 18:14

In Paolo Conte, It's Wonderful (2020) neemt regisseur Giorgio Verdelli ons mee in de vijftigjarige carrière van deze Italiaanse maestro. De documentaire is een fijne afwisseling van interviews met Conte, bevriende artiesten en (internationale) concertfragmenten. Niet eerder uitgebracht materiaal en zijn werk als beeldend kunstenaar komen ook aan bod; vakkundig aan elkaar gelijmd met Conte's filosofische inzichten, ideeën en reflecties, alles in de herkenbare diepe baritonstem.

Verdelli heeft een onderhoudende documentaire afgeleverd waar humor, melancholie en wijsheden centraal staan. Conte (1937), afkomstig uit een advocaten- en notarisfamilie, leerde al op zeer jonge leeftijd piano spelen en ontwikkelde een voorliefde voor jazz. Hij ziet zichzelf als liedjesschrijver voor andere artiesten, pas later schrijft hij voor zichzelf. Over de zelf toebedeelde titel 'landschapschrijver' zegt hij dat "de beschrijving van een landschap qua structuur als een soort film is, het vormt mede het plot van het lied". Uit de interviewfragmenten ontstaat langzaam een beeld van een man met een groot hart, fijnzinnige humor, intelligentie en wijsheid. Dit maakt de kijker nieuwsgierig naar deze innemende zingende kettingroker met doordringende oogopslag.

Kunstenaar op canvas

Het laatste kwartier wordt aandacht geschonken aan Conte als beeldend kunstenaar. In korte interviewfragmenten bespreekt hij zijn tekeningen en schilderijen. Zijn interesse in deze kunstvorm bestond al voor zijn interesse als liedjesschrijver. Het had Verdelli gesierd als het aspect van de beeldend kunstenaar meer was gespreid in de gehele documentaire. Het lijkt er nu aan de haren bijgesleept. De documentaire heeft geen directe chronologische volgorde en is daarom een uitgelezen kans om Conte als veelzijdig artiest te presenteren. Dat is nu jammer genoeg niet het geval.

Prins aan de piano

Acteur, scenarist en regisseur Roberto Benigni zorgt voor de vrolijke noot in deze documentaire. Met zijn aanstekelijke enthousiasme beschrijft hij Conte als prins van de Italiaanse muziek. Een hoogtepunt in deze documentaire is de onverwachte deelname van Benigni tijdens het nummer Sud America tijdens een wervelend optreden van Conte in Club Tenco in 1986. Conte is al vele decennia lang een internationaal gerespecteerd artiest. Is dat de reden dat er weinig kritische geluiden te horen zijn in deze documentaire?

Vragen zonder antwoorden

Paolo Conte, It's Wonderful is voor elke Conte-liefhebber een waardevol document. En voor degenen die meer willen weten over de geschiedenis van de Italiaanse muziek (en zeker de jazzscene) een verplichte film ter introductie. De documentaire mist echter één essentieel aspect: het persoonlijke leven van Conte. Misschien is dit een bewuste keuze geweest. Prima, maar daardoor blijven veel vragen onbeantwoord wat een gevoel van afstandelijkheid creëert. Waar komen die mooie liedjes met een mix van satire, romantiek, elegantie en ironie vandaan?

Conte is voor deze recensent de Italiaanse muziekvariant van de Italiaanse filmregisseur Federico Fellini. Conte zal bij velen aangename associaties oproepen. Je wil als kijker meer weten over de man die met zijn intrigerende donkere diepe stem universele thema's zo kan zingen, neuriën, brommen en mompelen dat zijn muziek wereldwijd mensen aanspreekt; zoals een mooie film van Fellini. In deze documentaire worden weinig antwoorden gegeven en behoudt Conte de regie, zoals een grootmeester betaamt.

De documentaire Paolo Conte, It's Wonderful is dinsdag 10 augustus exclusief in bijna 50 bioscopen te zien is, waaronder De Balie, Euroscoop Noord, De Filmhallen, Pathé Tuschinski en de Melkweg.

3 / 5
Beeld: Still 'Paolo Conte, It's Wonderful' via Filmdepot