Recensie 'Clickbait'

Een miniserie met een megaverhaal

Recensie 'Clickbait'
6 september 2021 om 16:11

Na het succes van The Queen's Gambit (2020) en El inocente (2021) brengt Netflix ons een gloednieuwe miniserie: Clickbait (2021). Ook dit keer bewijst de streamingdienst dat ze floreren wanneer ze onze aandacht maar voor één seizoen hoeven vast te houden. De mysterieuze miniserie over een ontvoerde huisvader weet je acht afleveringen lang op het puntje van je stoel te houden.

Na een hevige ruzie tussen Nick Brewer (Adrian Grenier) en zijn zus Pia (Zoe Kazan), blijkt de huisvader de volgende dag te zijn ontvoerd. Een video circuleert online waarin Nick een bord vasthoudt met de tekst "ik misbruik vrouwen" en "bij 5 miljoen views sterf ik". Pia schrikt enorm van de video en stelt Nicks vrouw en de politie op de hoogte. Ze laat hen allemaal de video zien, maar wat als de teller echt de 5 miljoen clicks bereikt? En is Nick wel zo onschuldig als hij lijkt?

Elke aflevering kijk je mee met een ander personage

Elke aflevering maken we het eigenzinnige verhaal van de ontvoering mee vanuit een nieuw perspectief. Zo maken we eerst kennis met de zus, daarna de detective, zijn vrouw etc. Allemaal bieden zij ons een nieuw stukje van de puzzel en de serie laat je richting het einde van elke aflevering raden welk personage we de volgende aflevering gaan volgen. Zowel een voordeel als een nadeel van deze vertelstijl, is dat er ook eens een personage centraal komt te staan die wat minder interessant is dan de ander – bijvoorbeeld tijdens de aflevering die wordt vertelt vanuit de journalist, terwijl je liever ziet hoe het nu gaat met zijn vrouw. Gelukkig duurt dit dan ook maar één aflevering en komen we desondanks elke aflevering dichter bij een mogelijke dader.

Onvoorspelbaar

Bij dit soort mysterieuze zaken weten films en series ons zelden echt nog te verrassen. Clickbait lukt dat echter heel goed. Hoewel je als kijker in het begin nog in het duister tast wat betreft een mogelijke dader, denk je richting de zesde aflevering wel een idee te hebben van wie het mogelijk gedaan heeft. Toch weet de miniserie ons daarna te verrassen en blijkt de vork heel anders in de steel te zitten…

Ook gaat Clickbait clichés uit de weg door niet die ene liefdesrelatie tussen personages aan te gaan die je wellicht voelt aankomen en door de personages elk iets unieks mee te geven. Zo is detective Roshan (Phoenix Raei) moslim en zie je hem af en toe bidden in de moskee; iets dat niet in de serie is geschreven voor het verhaal maar enkel een poging om het personage meer diepgang te geven. Op deze manier maakt Netflix van oppervlakkige karakters echte personages die wij als kijkers beter leren kennen. Toch had nog iets meer diepgang sommige personages goed gedaan.

Een binge-waardig mysterie

Het pakkende verhaal gepaard met de goede acteerprestaties en de schokkende twist, maken van Clickbait een uiterst binge-waardige miniserie. Daarnaast doet de miniserie af en toe denken aan Don't F**k With Cats: Hunting an Internet Killer (2019) wegens de rol van socialemedia en probeert Clickbait kritisch te zijn op de valkuilen van de hedendaagse online wereld. Helaas weet Netflix deze maatschappijkritische dimensie niet helemaal rond te krijgen. Desondanks is de miniserie een intrigerende whodunnit.

4 / 5

Clickbait is nu te zien op:

Netflix (1 seizoen)