Recensie 'Slalom'

Afdaling naar de top

Recensie 'Slalom'
4 oktober 2021 om 14:04

In Slalom (2020), het voor Cannes geselecteerde debuut van Charlène Favier, is de vijftienjarige Lyz op weg om de top te bereiken in de skisport. Haar moeder werkt in Marseille en toont weinig interesse in wat Lyz doet. Als trainer Fred Lyz op het oog heeft als een van zijn beste leerlingen, wil ze dat gevoel voor geen goud kwijtraken.

Van grens verleggen naar grens overschrijden

Als Lyz aankomt op het trainingsoord is ze de nieuweling, maar al gauw wordt duidelijk dat ze potentie heeft. Fred pusht haar om haar grenzen te verleggen. In eerste instantie lijkt hij professioneel en (te) fanatiek, maar dan gaat hij een grens over en kust hij haar. Lyz gaat mee met zijn gedrag, omdat ze eindelijk het idee heeft dat er iemand is die wel om haar én haar passie geeft. Actrice Noée Abita speelt Lyz als een meisje dat soms heel volwassen lijkt, maar ook nog niet weet wie ze is. Dingen die ze niet wil, staan tegelijkertijd symbool voor dat waar ze naar verlangt. Daarmee zet ze een indringend personage neer dat de uitersten laat zien van de stemmingswisselingen en de onzekerheid van een tiener.

Ook de trainer (Jérémie Renier) is geen eendimensionaal, kwaadaardig personage. Enerzijds is hij betrokken bij Lyz en wordt hij een soort vaderfiguur die haar werkelijk goed advies geeft over zaken die ze eigenlijk van haar moeder had moeten horen. Hij zorgt ervoor dat ze zelfvertrouwen opbouwt doordat ze leert waar haar lichaam met het skiën toe in staat is. Anderzijds neemt hij geen verantwoordelijkheid voor zijn eigen gedrag waarvan hij wel degelijk weet dat het niet kan en moet zij waarmaken wat hem niet lukte.

Diezelfde wrijving tussen goede en slechte eigenschappen is ook te zien in veel van de bijpersonages. Hoewel de vriendin van Lyz maar weinig in beeld komt, is ook zij een echte tiener. Ze is jaloers, maar wordt geen cliché, omdat ze niet simpelweg een rivale wordt, maar langzaam inziet dat dat zowel Lyz als haar niets oplevert. De grotendeels afwezige moeder krijgt de kans om te stralen in een scène die een kantelpunt in de film vormt.

Rood-wit-blauw in plaats van zwart-wit

Zoals de slalompaaltjes waar Lyz tussendoor skiet rood en blauw zijn, zo is de hele film doordrenkt van die twee kleuren. Hoe verder Lyz verstrikt raakt in haar passie, hoe vaker we haar zien in de kleur rood. Ze krijgt ski's van Fred met rode accenten en ze baadt in rood licht in de sportschool. Niet alleen symboliseren de kleuren de gemoedstoestand van Lyz, samen met het wit van de constant aanwezige kille sneeuw vormen ze de Franse vlag. Daarmee kan je de film zien als een afspiegeling van een groter probleem. Met de #metoo-schandalen in Frankrijk rond bijvoorbeeld Roman Polanski, is een aanklacht tegen het systeem geen verrassing.

Dat Slalom geen standaard misbruikverhaal is, doet de film en vooral ook de personages goed. Uiteindelijk is het vooral een coming-of-age waarbij de binnenwereld van Lyz centraal staat. Wel wordt dat verhaal gekleurd door de samenleving die gevormd wordt door ongelijke machtsstructuren waarbij mannen aan het langste eind trekken en zichzelf vervolgens als slachtoffer beschouwen. Uiteindelijk is het in de film echter Lyz die de regie grijpt.

4 / 5

Slalom is nu te zien in 15 bioscopen.

Beeld: Still 'Slalom' via Filmdepot