Recensie 'Never Gonna Snow Again'

De goeroe en de rijkelui

Recensie 'Never Gonna Snow Again'

Spiegelt regisseur Malgorzata Szumowska en co-regisseur Michal Englert ons met Never Gonna Snow Again (2020) nu een satire, een sprookje of een serieus drama voor? Zowel de film als de hoofdpersoon blijven ongrijpbaar. Toch weten ze de aandacht van de kijker vast te houden in een film vol symboliek en metaforen.

Magische handen

Zhenia (Alec Utgoff) is een Oekraïense immigrant die met zijn ingeklapte massagetafel iedere week een Poolse wijk binnenwandelt, die vol staat met smetteloze witte villa's waar hij de rijke inwoners masseert. De veelal ongelukkige en ontevreden bewoners zien in hem de man die hun problemen en lijden weg masseert. Met zijn handen neemt hij ook letterlijk het lijden en de pijn weg. Met zijn engelachtige uitstraling, zijn Russische tongval en zijn kalme voorkomen, wordt hij al snel geadoreerd. Zelfs voor hypnose draait hij zijn hand niet om. Als hij ze onder hypnose brengt, zien we in beelden terug waar ze op dat moment zijn. Aan het eind van de dag gaat hij terug naar zijn eigen armoedige onderkomen. Wat een contrast. Min of meer is hij het geweten van de wijk omdat hij meer weet en ziet dan de rest van de inwoners. Tegelijkertijd worstelt hij met zijn eigen angsten. Door middel van flashbacks en dromen zien we hem op jonge leeftijd ten tijde van de nucleaire ramp in Tsjernobyl. Zijn moeder overleefde de ramp helaas niet.

De titel van de film verwijst deels als metafoor voor de nucleaire stof die neerdaalde in Tsjernobyl, die Zhenia op de leeftijd van zeven jaar aanzag voor sneeuw. En aan het eind van de film zit nog een verwijzing naar de klimaatcrisis, waarin de voorspelling wordt gedaan dat in 2025 voor het laatst sneeuw zal vallen in Europa.

Szumowska maakte eerder de horrorfilm The Other Lamb (2019) en de komedies Mug (2018) en Body (2015). Momenteel is ze bezig met haar eerste Engelstalige productie. Dat zal de film Infinite Storm worden met Naomi Watts en Sophie Okonedo. Utgoff is, ondanks dat hij geboren is in Oekraïne, een Brits acteur omdat hij op jonge leeftijd al naar het Verenigd Koninkrijk verhuisde. Hij speelde onder meer in Stranger Things (2016– ) en de films Our Kind of Traitor (2016), San Andreas (2015) en Mission: Impossible - Rogue Nation (2015).

Hoop doet leven

Regisseur Szumowska waakt er wel voor de film niet te veel in het belachelijke te trekken en daardoor blijven alle personages geloofwaardig. Zo zien we onder meer een ongelukkige huisvrouw met een afwezige man maar met een aanwezig kind, een vrouw die alleen voor haar hondjes leeft, een oud-soldaat die de buurt terroriseert en een vrouw die na het overlijden van haar man genegenheid zoekt bij Zhenia. Ze schotelt ons een repeterende film voor die uitstekend werkt omdat de film zich grotendeels op één locatie afspeelt. De vrijwel identieke villa's zijn het decor maar het wordt nooit saai omdat de personages en de gebeurtenissen boeiend genoeg zijn. Als tegen het einde van de film alle hoop vervlogen lijkt, gaat het plots weer sneeuwen. Voor wie van verstilde cinema houdt is Never Gonna Snow Again zeker een aanrader. En anders is het natuurlijk altijd het proberen waard. Spijt zul je er zeker niet van krijgen. De film was ook de Poolse inzending voor de Oscars in de categorie Beste Niet-Engelstalige Film.

3 / 5

Never Gonna Snow Again is nu te zien op:

Picl (€ 8,50)