Recensie 'Dead & Beautiful'

De zoektocht naar spanning verveelt

Recensie 'Dead & Beautiful'

Vijf twintigers met te veel geld en te veel vrije tijd. Reken uit wat dat oplevert. Inderdaad, een verhaal over nihilisme in het kwadraat. Om de tijd door te komen hebben de vrienden een spel bedacht waarbij beurtelings elk groepslid een uitdaging verzint. Tijdens een sjamanistisch ritueel lopen de zaken anders dan verwacht. De vrienden zijn de volgende dag getransformeerd tot vampiers. Wat volgt is het bekende riedeltje van niet bijster interessante verhaallijnen van elk hoofdpersonage waar veranderde identiteit, eenzaamheid en de zoektocht naar liefde en erkenning centraal staan. Deze verhaallijnen zijn ondergeschikt aan de cinematografie waardoor je als kijker geen sympathie en empathie voelt voor de hoofdpersonages; precies zoals de hoofdpersonages elkaar zien en het leven tegemoet treden.

Existentialistische kwesties

In Dead & Beautiful (2021) maken we kennis met Lulu (Aviis Zhong), Mason (Gijs Blom), Ana (Anna Marcenko), Alex (Yen Tsao) en Bin-Ray (Cheng-En Philip Juan). Wie zijn deze twintigers? Waar komen ze vandaan, hoe hebben ze elkaar gevondenen wat doen ze in het dagelijks leven? Het eerste kwartier kan je als kijker nog oprechte interesse opbrengen voor deze verveelde emotieloze rijkeluiskinderen, maar deze interesse verdwijnt al snel. De ontwikkeling van de personages is waarschijnlijk bewust minimaal gelaten. Uit de quote van Ana "iedereen verdient respect, hoe dan ook," blijkt dat het respect voor zichzelf ver te zoeken is in deze vriendenkring. Ok, we komen iets meer te weten over de achtergrond van Lulu en Ana, maar dit is te mager om de interesse van de kijker te blijven vasthouden.

Regisseur en scenarioschrijver David Verbeek probeert er toch nog een diepgaand thema bij te slepen. Onze vriend Mason is geïnteresseerd in boeddhisme. Maar dit alles blijft bij een vaag en semi-intellectueel geheel van uitspraken over kwantumfysica, existentialisme en onthechting. Hoewel dit laatste aspect prima de emotionele staat van onze vrienden samenvat, had de notie over boeddhisme in combinatie met het sjamanistische ritueel de film naar een ander niveau kunnen tillen. De plot van de vampiertransformatie is ook al niet interessant. Er ontbreekt een bevredigende uitleg. Het groeiende wantrouwen van de vrienden naar elkaar toe is een bekend en aftandse verhaallijn. We hebben dit al vaker gezien en beter uitgewerkt.

Cinematografisch hoogstandje

Ja, ook deze recensent looft deze film om de vele indrukwekkende beeldstijlen. Verbeek heeft zijn professionele en persoonlijke kennis en kunde toegepast in een duizelingwekkend palet van prachtig weergegeven vormen, lijnstructuren en camerastandpunten. Het vogelperspectief van de Porsche in de beginscène zet de toon voor de film. Ook zeer de moeite waard is het gebruik én de combinatie van licht en kleur tijdens de transformatie van onze vrienden naar vampiers. Jasper Wolf bewijst wederom een zeer getalenteerd cinematograaf te zijn en verbaast vriend en vijand met zijn visuele kunsten.

De decadente wereld van de twintigers is futuristisch, strak, klinisch schoon en daardoor afstandelijk, emotieloos en koud. Dead & Beautiful bewijst maar weer eens dat een goed verhaal toch echt de basis is voor een imponerende film. Wolf (How to Describe a Cloud (2013) en An Impossibly Small Object (2018)) mag dan een sterk staaltje cinematografie hebben afgeleverd, qua verhaallijnen en vele plotwendingen is dit een film van dertien in een dozijn. En dat is jammer want ook deze recensent wil nu wel eens een film zien waar het thema nihilisme op een creatieve manier is uitgewerkt.

2 / 5

Dead & Beautiful is nu te zien op:

Picl (€ 8,50)