Recensie 'Annette'

Een poppenspel op de rand van de afgrond

Recensie 'Annette'

Liefde kan groots en meeslepend zijn, en hetzelfde geldt eigenlijk voor roem. De nieuwe film van Leos Carax gaat over de botsing van twee werelden, over passie voor je vak, passie voor je geliefde en helemaal gek worden van de aandacht die bij roem komt kijken. En misschien ook nog wel een beetje over vaderschap.

Annette (2021) is de eerste film die Carax maakt na het iconische Holy Motors (2012). De hoofdrollen zijn voor niemand minder dan Adam Driver en Marion Cotillard. Het is voor de eerste keer dat de Franse regisseur met Amerikaanse acteurs werkt, en de hoge verwachtingen die de twee namen oproepen worden helemaal waargemaakt.

So may we start

Aan het begin van de film wordt het publiek vriendelijk verzocht om de telefoon uit te zetten, stil te zijn tijdens de voorstelling en als het even kan ook vooral niet te ademen. Als iedereen zijn laatste ademteug heeft genomen, trapt de film af met een musicalnummer dat niet had misstaan in La La Land (2016). Alle personages komen in dat nummer al voorbij, maar later in de film zullen we pas echt aan ze voorgesteld worden. "Zijn we er klaar voor?" zingen ze vragend. Dat zijn we.

Na de opening rijdt Henry McHenry, gespeeld door Driver, weg op zijn motor. Hij moet optreden in een komedietheater en doet dat op spetterende wijze. Zijn geliefde Ann staat die avond ook op een podium: ze is een succesvolle sopraanzangeres en heeft de hoofdrol in een belangrijke opera. Het contrast tussen hun voorstellingen kan niet groter, maar dat deert niet: de twee zijn dol op elkaar. Ze poseren gewillig voor de paparazzi en rijden daarna samen naar huis, waar ze fantastische seks hebben. Oh, belangrijk detail: alles in de film gebeurt op muziek. Op een paar uitzonderingen na wordt alle tekst in de film gezongen, begeleid door de uiteenlopende melodieën van de Sparks.

Baby Annette

De magie van ontluikende liefde blijft helaas niet eeuwig hangen. Naarmate de verschillen tussen de twee toenemen, wordt Henry steeds onrustiger in hun relatie. De plotselinge zwangerschap van Ann is een uitkomst: zo hebben ze iets om de hongerige journalisten mee gerust te stellen, én kunnen ze zich allebei volledig op een ander mensje storten. Baby Annette wordt een onderdeel van het grote decor dat hun leven is geworden. Henry heeft grootse plannen met Annette, en niemand kan hem daarin tegenhouden. Kon iemand dat maar.

Annette verandert vrij abrupt van een vrolijke, absurdistische musical in een grimmig sprookje waarin een goed einde ver te zoeken lijkt. Het verhaal dendert door, maar de opwinding van het begin komt niet meer terug in het tweede deel. Het plot is boeiend, maar het vuur uit de eerste helft van de film is verdwenen. Toch blijft de film tot aan het einde interessant en vermakelijk dankzij de het fantastische acteerwerk van Driver, dat verrassend goed bij de absurde stijl van Carax past.

4 / 5

Trailer 'Annette'

Beeld: Still 'Annette' via Filmdepot