Recensie 'Spider-Man: No Way Home'

Een kerstcadeau van Marvel aan de fans

Recensie 'Spider-Man: No Way Home'

Net wanneer je dacht dat het Marvel Universum niet epischer kon worden dan Avengers: Endgame (2019) en Avengers: Infinity War (2018), overtreft de studio zichzelf met een nieuw meeslepend avontuur: Spider-Man: No Way Home (2021). De praatgrage Peter Parker (Tom Holland) laat in een groots en persoonlijk spektakel zien uit wat voor hout hij gesneden is.

No Way Home gaat verder waar Spider-Man: Far From Home (2019) eindigde, toen Mysterio (Jake Gyllenhaal) de wereld liet zien wie Spider-Man echt is. De onthulling heeft grote gevolgen voor het dagelijkse leven van Peter, zelfs zo erg dat het de levens van zijn beste vriend Ned (Jacob Batalon) en vriendin MJ (Zendaya) beïnvloedt. Wat kan hij nu nog doen? Hij besluit Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) om hulp te vragen, die met het idee van een ingewikkelde spreuk komt om iedereen te laten vergeten dat hij Spider-Man is. Maar dat loopt niet helemaal zoals gepland…

Oude bekenden

Door de mislukte spreuk van Doctor Strange bevinden oude bekende schurken uit bijvoorbeeld Spider-Man (2002) en The Amazing Spider-Man (2012) zich ineens in het universum van Tom Hollands Peter Parker, zoals de trailer ook al verklapte. Voor de trouwe Marvel- en Sony-fans is de terugkeer van deze personages een heus cadeau, te merken aan het applaus waarmee het bioscooppubliek ze verwelkomen. Goed om te zien dat de studio de schurken kleine touch ups heeft gegeven, zoals het nieuwe uiterlijk van Jamie Foxx's Electro en kleine verbeteringen aan de Lizard (Rhys Ifans).

Hoogtepunt voor Holland

Dat Tom Holland echt kan acteren, dat bewees hij met films als Cherry (2021), maar ook nu valt er niets aan te merken op het oprechte en aangrijpende portret van Peter Parker dat hij neerzet. Want hoe houd je jezelf staande in een film vol elementen van andere trilogiëen? Regisseur Jon Watts weet er in ieder geval wel raad mee en recreëert enkele sferen van Sam Raimi's trilogie en die van Marc Webb, waardoor No Way Home een echte samenkomst is van bijna twintig jaar aan Spider-Man-films.

Het multiverse als leidraaid

De komst van het multiverse, alhoewel deze nauwelijks wordt uitgelegd terwijl het zeker vragen doet oproepen, is de grote rode draad van de film – plus een opzet naar wat komen gaat zoals we dat gewend zijn van het MCU. Toch zitten hier wat onhandige haken aan. Dit doet gelukkig niet te veel afbraak aan het algehele spektakel.

No Way Home voelt eindelijk weer eens als een Spider-Man-film zoals we dit voor Holland gewend waren. Marvel geeft de fans met de nieuwe film precies wat ze willen, en dat pakt goed uit. Ook is de opzet veelbelovend voor de volgende film op de planning, Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022).

4.5 / 5

Spider-Man: No Way Home is nu te zien op:

Pathé Thuis Ziggo