Recensie 'The Adam Project'

Ryan Reynolds krijgt een grote mond… van zijn jongere ik

Recensie 'The Adam Project'

Het is wel eens verfrissend om het verbale geweld dat Ryan Reynolds in zijn rollen normaal gesproken over iedereen uitstort, terug te krijgen van zijn eigen twaalfjarige ik. Hoe dat zit? Dat lees je hieronder.

Adam Reed (Reynolds) is een gevechtspiloot in het jaar 2050. Met de achtervolgers in zijn kielzog weet hij nog net zijn supersonische vliegtuig door een wormgat te loodsen en hoopt hij in het jaar 2018 te belanden. Hij moet daar naartoe omdat hij zijn vrouw Laura (Zoë Saldana) wil terugvinden. Door alle hectiek is hij in 2012 terechtgekomen en belandt hij in de schuur van zijn ouderlijk huis. Daar treft hij zijn eigen jongere versie aan.

De oude en jonge Adam

In de opening van de film hebben we al kennis gemaakt met zijn moeder Ellie (Jennifer Garner) en de jonge Adam zelf (Walker Scobell), die net als de oudere Adam een grote mond heeft en zich bedient van puntige one-liners. Hij moet wel, want als zoon van een wetenschapper is hij eigenlijk een nerd, is hij onzeker en heeft hij een inhalator voor zijn astma.

De wisselwerking tussen Scobell en Reynolds is heerlijk om naar te kijken en eerlijk gezegd moet de film het daar vooral van hebben. Je gelooft als kijker meteen dat het de jonge versie van Adam is. De jonge Scobell is uitstekend gecast en speelt zijn rol overtuigend. Dit keer niet één bijdehante Reynolds, maar twee.

De film neemt het thema van tijdreizen gelukkig niet al te serieus. Want hoe je het ook wendt of keert, met tijdreizen creëer je altijd plotgaten. Dus dan kan je er maar beter een beetje losjes mee omspringen. Het plot zelf is simpel maar weet er wel het maximale uit te halen. De kwade genius in deze film is Maya Sorian (Catherine Keener), de compagnon van Louis Reed (Mark Ruffalo). Inderdaad, de vader van Adam en Adam. Vader Louis heeft namelijk het tijdreizen uitgevonden, maar zijn compagnon wil het voor een heel ander doel inzetten. Als de oude en jonge Adam teruggaan naar het jaar voor de dood van hun vader, is er naast alle humor en verbaal geweld zowaar ook wat ruimte voor beschouwing en emotie. We waren het bijna vergeten, maar ook hier laat Reynolds zien dat hij meer kan dan alleen de grappige jongen uithangen.

Nostalgisch

Ondanks dat de film niet helemaal in balans is – je vraagt je als kijker af wat het nou wil zijn: een komedie, sciencefiction of een drama –, werkt het wonderwel. Het ene moment lach je om de grappen en het andere moment heb je een brok in je keel.

Daarbij zit de film vol verwijzingen naar andere klassiekers zoals Back to the Future (1985) of E.T.: The Extra-Terrestrial (1982) en zelfs naar de spektakelfilms van Marvel. Regisseur Shawn Levy maakte voor Netflix ook de serie Stranger Things (2016– ) en ook daar doet het aan denken. Dit alles natuurlijk met een knipoog en daarom voelt het soms ook wel nostalgisch aan. De gebruikte CGI ziet er overtuigend uit en doet soms denken aan de film Free Guy (2021). Niet zo gek want Levy en Reynolds werkten eerder samen aan Free Guy en binnenkort aan de nog te verschijnen Deadpool 3 (2023).

The Adam Project (2022) is een geslaagde avonturen-komedie, met een vleugje sciencefiction en een snufje drama. Ideaal vermaak voor een avondje Netflix.

3 / 5

The Adam Project is nu te zien op: