Recensie Michiel de Ruyter

Zeeheld van dek naar doek

avontuur / historisch
130 minuten (2u10m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g Kijkwijzer a Kijkwijzer gt

Hidde Stoker
om 09:03

Michiel de Ruyter is het verhaal van, zo doet de naam al vermoeden, de Nederlandse zeeheld. Het publiek volgt De Ruyter is zijn reis van kapitein naar invloedrijke admiraal. Een onrustig Nederland, waar staatsgezinden het opnemen tegen koningsgezinden, vormt het decor voor dit historische actiedrama.

Michiel de Ruyter

In de openingsscène komt Nederlands bekendste acteur heel even voorbij als admiraal Tromp. Rutger Hauer overlijdt na nog geen twee minuten in beeld te zijn geweest maar weet De Ruyter nog net in te fluisteren dat een echte zeeman altijd koers houdt. Iets wat De Ruyter (Frank Lammers) in eerste instantie ziet als gebrabbel van een stervende kapitein maar later ziet als politiek en filosofisch advies. Op het moment van Tromps overlijden is De Ruyter niet meer dan een kapitein van een schip. Maar door het overlijden van Tromp komt de positie van admiraal vrij. De tot afgevaardigde van Holland benoemde Johan de Witt ziet in De Ruyter een goede admiraal en biedt hem de positie aan. Na de benoeming krijgt hij bevel over de gehele vloot en gaat de strijd met de Engelsen aan. Ondertussen begint het in Nederland te broeien. Koningsgezinden gaan de strijd aan met staatsgezinden. Eerst alleen met politieke spelletjes maar later ook met geweld. Dat De Ruyter in de periode voordat de film begint bezig was met mensenhandel hebben de filmmakers maar achterwege gelaten. Iets wat het neerzetten van hem als held een stuk makkelijker maakt.

Kwalitatief verschil

De keuze voor Frank Lammers (Zwartboek) als Michiel de Ruyter is verbijsterend. De twee lijken weliswaar op elkaar maar Lammers' acteerwerk doet niet overtuigen. In scènes waar De Ruyter echt emotie moet tonen schiet Lammers' jammerlijke acteertalent tekort. Het toppunt is de scène waar Michiel een vijandig schip moet gaan enteren. Dit levert eerder een komisch effect op dan dat de heldhaftigheid van De Ruyter wordt benadrukt. Jammer, want er zit wel degelijk goed acteerwerk in de film. Barry Atsma (Komt een vrouw bij de dokter) is een van de weinigen die echt boven zijn rol uitstijgt. Hij weet Johan de Wit overtuigend neer te zetten als een man met een visie, die bereid is alles te doen om zijn doel te bereiken. Maar Atsma overtuigt de kijker er wel van dat hij niet een emotieloos persoon is. In tegendeel, De Wit wordt afgeschilderd als goede vader en blijkt geïnvesteerd in het welzijn van zijn vrienden en het volk. De scène waarin de gebroeders De Witt worden vermoord is misschien nog wel emotioneler en pijnlijker om te kijken dan het overlijden van admiraal De Ruyter.

Zeeslagen prachtig in beeld gebracht

De grootschalige zeeslagen in de film zitten erg goed in elkaar. De spanning wordt opgebouwd door in het begin van het gevecht te focussen op wat er aan boord van de schepen gebeurt om daarna het strategisch inzicht te laten zien door de gevechten van bovenaf te filmen. Enigszins cliché zijn de beelden van de inslaande kanonskogels, slowmotion om de chaos en de vernietiging te benadrukken, maar het werkt wel. Iets wat Roel Reiné (Death Race) waarschijnlijk uit zijn eerdere werk als actiefilmregisseur heeft meegenomen.

Al met al is De Ruyter een degelijke film met goed in elkaar zittende actiescènes. Het acteerwerk van enkelen laat wat te wensen over maar bovenal is de film toch vermakelijk.

3.5 / 5

Trailer Michiel de Ruyter