Recensie Arrival

Moderne Close Encounters

sciencefiction / mystery
116 minuten (1u56m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g

Michel van Dam
om 09:52

De Canadese regisseur Denis Villeneuve is een van de meest veelbelovende regisseurs van het afgelopen decennium en heeft al een indrukwekkend cv opgebouwd. Bij elke nieuwe film lijkt hij ook een geheel nieuw genre te kiezen. Dat hij ook met sciencefiction uit de voeten kan bewijst hij wederom met deze intelligente en mysterieuze film. Zelfs de niet liefhebbers van het genre zullen door dit verhaal gegrepen worden.

Arrival

De aliens zijn geland. Over de hele wereld hangen twaalf gigantische schepen in de lucht. De wereld is in rep en roer. De grote vraag is: met welke reden zijn zij op aarde. Met name het Amerikaanse leger is daarin geïnteresseerd. Om achter de reden te komen heeft het leger vertaalster Louise Banks (Amy Adams) en wetenschapper Ian Donnely (Jeremy Renner) gerekruteerd om te communiceren met de aliens. Klinkt bekend? De film heeft raakvlakken met Close Encounters of the Third Kind en Contact. Referenties zijn er ook met Independence Day uit 1996 van Roland Emmerich, maar Arrival is beduidend subtieler en intelligenter. De film toont een rustig opbouwend mysterieus verhaal welke langzaamaan zijn geheimen prijsgeeft.

De meester

Villeneuve werd met zijn film Incendies uit 2010 meteen op de kaart gezet. De Franse film werd geselecteerd voor Beste Buitenlandse Film voor de Oscar-race van 2011. Hiermee gaf hij zijn visitekaartje af. Daarna maakte hij de Amerikaanse film Prisoners (2013), Enemy (2013) en het vorig jaar nog goed ontvangen Sicario (2015).

Nieuwe invalshoek

Anno 2016 is er meer nodig dan gekleurde lampen en verschillende tonen om te communiceren met aliens, zoals in de filmklassieker Close Encounters of the Third Kind uit 1977 van Steven Spielberg. In deze film krijgen we te maken met een soort hiërogliefen die ontrafelt moeten worden. Het leger heeft ontdekt dat er om de achttien uur een luik open gaat waardoor ze naar binnen kunnen. Op het moment dat het hele team voor het eerst het ruimteschip betreedt, neemt de spanning toe en besef je eigenlijk niet eens hoe vakkundig Villeneuve te werk gaat. Het verhaal wordt zorgvuldig opgebouwd.

De ware betekenis

In de eerste minuten van de film opent Villeneuve met heftige en emotionele familiebeelden van Louise die gaandeweg steeds meer duidelijk maken en samenhangen met het ontrafelen van de taal van de aliens. Amy Adams speelt haar rol als vertaalster mooi ingetogen en overtuigend. Haar tegenspeler Jeremy Renner, die we toch vooral kennen als stoere macho man in actiefilms als Mission Impossible, doet ons verbazen als een rustige, innemende wetenschapper die zich na een lastig begin tussen de twee steeds meer om Louise bekommert.

Aanpak

Terwijl de verschillende landen het oneens zijn over de aanpak en staan te popelen om de aliens aan te vallen, doen Louise en Ian er alles aan om de taal echt te ontleden en achter de ware bedoelingen van de aliens te komen. Ratio versus militair ingrijpen maakt in deze film het verschil.

Effectief

Met minimale, maar effectieve, special effects weet Villeneuve een geloofwaardige invasie te creëren welke mede dankzij de hypnotiserende soundscape en prachtige score overweldigend overkomt. Je zal de volle twee uur geboeid zijn en na afloop heb je genoeg om over na te denken. Dat bereik je alleen met intelligente, goed gemaakte, cinema.

4.5 / 5
Arrival is nu te zien in 1 bioscoop.

Trailer Arrival