Rauw gevangenisdrama

Recensie Shot Caller

Michel van Dam
om 09:37

Ric Roman Waugh begon zijn carrière als stuntman voordat hij in 2001 ging regisseren. In 2008 kwam hij met het zelfgeschreven Felon op de proppen. Een gevangenisfilm met een imponerende Val Kilmer en een uitstekende Stephen Dorff. De film kreeg goede kritieken, maar het publiek bleef massaal weg en deed de kassa niet rinkelen. Het lijkt erop dat deze, niet geheel toevallig een gevangenisfilm, dat wel gaat doen want zelden zag je er een met zo’n goed verhaal en dito acteerprestaties.

Shot Caller

Inschattingsfout

Jacob (Nicolaj Coster-Waldau) is een succesvolle zakenman, als hij na een gezellig etentje met vrienden een verkeersongeluk veroorzaakt waarbij zijn vriend om het leven komt. Jacob was op dat moment onder invloed van drank en reed door rood. In afwachting van zijn rechtszaak en de hoop dat hij een korte straf zal krijgen gebeurt waar niemand rekening mee had gehouden. Hij krijgt zeven jaar gevangenisstraf. Als hij ook nog eens in een van de meest gevaarlijke gevangenissen belandt, wordt hem snel duidelijk dat hij zich wel moet aanpassen, wil hij deze zeven jaar overleven. De film geeft een summiere uitleg hoe het kan dat een man zonder strafblad zo’n zware straf kan krijgen en daarbij in zo’n zwaar regime belandt.

Money Man

De film opent als Jacob of ‘Money Man’ zoals zijn bijnaam is, na 10 jaar detentie weer vrijkomt. Het is meteen duidelijk dat hij veranderd is. Als hij de gevangenis verlaat krijgt hij van één van de bewaarders een briefje mee. Op dat moment is het voor de kijker nog onduidelijk wat erop dat briefje staat en wat hij daar mee moet doen. Hij wordt toegewezen aan de doorgewinterde reclasseringsambtenaar Kutcher (Omari Hardwick) die hem op het rechte pad moet houden. Maar hij voelt meteen aan dat er iets staat te gebeuren.

Verschillende tijdsperiodes

De film kent twee tijdsperiodes. Die waarin Jacob nog een gelukkig gezin heeft en de tijd daarna in de gevangenis. En de periode waarin hij buiten de gevangenismuren een gevaarlijke wapendeal moet afhandelen met een concurrerende bende. Ook probeert hij te breken met zijn vrouw en zoon. In de periode dat hij gevangen zit in een regime van geharde criminelen en rassenhaat, sluit hij zich aan bij een Arische bende onder leiding van Bottles (een bijna onherkenbare Jonathan Donovan) maar dat heeft een prijs. Of zoals Bottles het zo treffend in de film zegt: “You get your hands dirty like the rest of us.”

Sublieme acteerprestatie

De film wordt volledig gedragen door de Deense acteur Nicolaj Coster Waldau (de meeste kijkers zullen hem kennen van zijn rol uit de HBO-serie Game of Thrones), die de transformatie van de brave Jacob naar de geharde ‘Money Man’ volledig uitbuit, maar hem ook geloofwaardig weet te maken. Het blijft voor de kijker ook lange tijd onduidelijk hoe hij zo snel kon veranderen. Maar vooral waarom. Maar de film heeft ook uitstekende bijrollen zoals die van Omari Hardwick, die ook nog eens een interessante verhaallijn heeft gekregen, Jon Bernthal als Frank ‘Shotgun” of die van Jeffrey Donovan als de bendeleider Bottles. Het script is niet helemaal vlekkeloos, maar de vertolkingen en de gelaagdheid van het verhaal maken veel goed. Daarnaast weet een slimme montage de kijker steeds bij de les te houden. Een film die zeer zeker een groot publiek verdient.

4 / 5