Vermoeiende heldendaden

avontuur / historisch
110 minuten (1u50m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g Kijkwijzer gt

Jeroen van Bree
om 14:31

Regisseur Maarten Treurniet laat zien wat hij waard is door met een beperkt budget een visueel overtuigend historisch drama neer te zetten over de heldendaden van het titelpersonage tijdens de belegering van Haarlem door de Spanjaarden. Het verhaal verliest echter gaandeweg aan kracht en zakt uiteindelijk weg in een vermoeiende voorspelbaarheid.

Kenau

Voor het op het scherm brengen van pak 'm beet de late middeleeuwen ligt de lat vrij hoog. Je zult moeten concurreren met Game of Thrones, de serie die inmiddels een prominente plek in de populaire cultuur heeft veroverd. Die speelt zich weliswaar in een fantasy wereld af, maar neemt het Engeland van de zestiende eeuw als uitgangspunt. Daarmee concurreren betekent overtuigen in het neerzetten van een wereld die beklemmend is in zijn hardvochtigheid maar toch herkenbaar in zijn emoties. En visueel moet je vooral weg zien te blijven bij wat ik maar even het openluchtmuseumgevoel noem.

Passend grootschalig

Dat laatste was de grootste zorg die velen (inclusief de makers zelf) vooraf hadden over Kenau. Deze film over de heldendaden van Kenau Simons Hasselaer (gespeeld door Monic Hendrickx) tijdens de belegering van Haarlem door de Spanjaarden vraagt namelijk om de nodige grootschalige scènes van bestormingen en man-tot-man (of man-tot-vrouw) gevechten. Maar het is juist in die delen van de film dat regisseur Maarten Treurniet laat zien wat hij waard is. Met de inzet van slimme software voor de speciale effecten en door effectief monteren zien de belegeringen er passend grootschalig uit, terwijl er tegelijkertijd aandacht blijft voor individuele personages. Ook in zijn weergave van een tijd waar een mensenleven weinig waard was, doet Kenau niet kinderachtig. Er is vroeg in de film een scène met een brandstapel die er niet om liegt.

Wankele scènes

Maar gaandeweg neemt de onevenwichtigheid toe. Sterke scènes die best wat langer hadden mogen duren - zoals die waar de Spaanse veldheer (een heerlijk hooghartige Pau Cólera) erachter komt dat het een vrouw is die zijn pogingen dwarsboomt om de stad in te nemen - worden afgewisseld met wankele scènes die te lang worden uitgerekt. Dat laatste is vooral het gevolg van een zwakte in het scenario, van de hand van Marnie Blok en Karen van Holst Pellekaan. Het bouwwerk van het script zit op zich goed in elkaar met de initiële tegenstelling tussen de katholieken en de protestanten, tussen overgave aan de Spanjaarden en verzet. Maar het gaat mis bij de toevoeging van een verhaallijn over de relatie tussen Kenau en haar twee dochters. Dat zou het kopje "moeder" (naast strijder en heldin) op de filmposter moeten rechtvaardigen, maar zorgt vooral voor taferelen tussen Monic Hendrickx en Sallie Harmsen (die Kenaus dochter Kathelijne speelt) met een vermoeiende voorspelbaarheid en voor een monoloog door Kenau die zijn prominente plek in de film (tijdens de grote finale) niet verdient.

Door dit soort zwakke momenten gaat Kenau zichzelf uiteindelijk in de weg gaat zitten en verliest de film na een sterk begin gaandeweg aan vaart en kracht. Het pleit wordt beslecht als een tamelijk geslaagde scène waarin de vrouwen van Haarlem op schaatsen een Spaans konvooi overmeesteren even later wordt gevolgd door een totaal belachelijk beeld van diezelfde vrouwen die bovenop de stadsmuren een striptease uitvoeren om de Spanjaarden af te leiden. Dat is het moment dat de film definitief het noorden verliest.

2 / 5

Trailer Kenau