Herinnering temidden van brokstukken

Recensie A Ghost Story

om 12:00

Aan het samenzijn van C (Casey Affleck) en M (Rooney Mara) komt aan het begin van A Ghost Story abrupt een einde. Het auto-ongeval dat leven en dood van elkaar scheidt krijgen we niet te zien; Afflecks dood is een plots, optisch gegeven. De nieuwe film van David Lowery (Ain’t Them Bodies Saints) is een prachtig poëtische parabel over herinnering en blijvend verlies.

A Ghost Story

Het getuigt van lef om sfeer en stijl te verkiezen boven een gestructureerde weergave van narratieve gebeurtenissen. Na de dood van het personage van Affleck (Manchester by the Sea) begint het mystieke gadeslaan: vanachter een spierwit tafellaken aanschouwt de ingebeelde dode verleden, heden en toekomst. Van een écht narratief is eigenlijk geen sprake. Toch weet A Ghost Story van begin tot eind te boeien. We zien de rouw van een excellerende Rooney Mara (The Girl with the Dragon Tattoo, Song to Song), het verstrijken van de tijd, de weg naar vergetelheid. Dat wil zeggen, door de ogen van de doorgaans passieve protagonist. Het is in dat verband extra pijnlijk te zien hoe het huis van de eens-geliefden verlaten wordt door M, waarna er nieuwe bewoners intrekken en een nieuw levensverhaal begint. De toekijkende gedaante verpersoonlijkt de wil te vechten tegen tijd en vervagende herinneringen, tegen het idee dat alles en iedereen eens verdwijnt.

Vertellen zonder woorden

Visuele poëzie ontstaat als beelden (hier ook zeker in combinatie met de sferische geluidsband) een haast transcendent besef creëren, een veruitwendiging van ideeën die ook buiten de taal kunnen bestaan. Hoe jammer is het dan dat Lowery na een uur film kiest voor zo’n woordelijke wending, hier in de vorm van een semi-intellectuele monoloog. De monoloog, uitgesproken door een personage dat binnen de plot geen enkele functie heeft, verraadt te veel van Lowery’s gedachtegoed. Dat wat zo goed zonder woorden werd uitgedrukt, krijgt een weinig subtiele plaats in het verder zo prettig op beeldtaal gerichte script.

De angst om vergeten te worden

Het is een zeldzaam moment van frustratie in dit onconventionele arthousedrama, dat ongetwijfeld ook veel kijkers zal afstoten: A Ghost Story is traag, abstract, zweverig. Toch is de film van een grote schoonheid, cinematografisch én inhoudelijk. Affleck en Mara acteren daarnaast ijzersterk, voortbordurend op de zichtbare chemie die zij ook al hadden in Lowery’s vorige indie. De opkomende Amerikaanse cineast laat zien wat er filmisch kan gebeuren als de grenzen tussen leven en dood tegelijk betekenisloos en betekenisvol worden; een spookgedaante maakt deel uit van de wereld zonder dat de wereld hem zien kan. A Ghost Story verbeeldt het proces van herinnering, en dat in een kader van een door en door menselijke wens: de stille hoop om, als we er niet meer zijn, íets van grote betekenis op deze aarde achter te laten.

4 / 5
A Ghost Story is nu te zien in 2 bioscopen.