Wachten in angst tot de oorlog voorbij gaat

Recensie Insyriated

Eelke Bo van de Weerd
om 08:58

Wat doe je als de oorlog letterlijk je huis inkomt? Als je er op geen enkele manier aan kunt ontsnappen? Je houdt het hoofd omhoog en wacht. Insyriated beslaat een periode van minder dan 24 uur, maar lijkt langer te duren dan een mensenleven. Het gevaar ligt overal op de loer en iedere keuze is er een tussen leven en dood.

Insyriated gaat over moeder Oum Yazan, fantastisch gespeeld door Hiam Abbass, die haar familie probeert te beschermen in het middelpunt van de oorlog. Naast haar kinderen en schoonvader wonen ook de huishoudster en een jong koppel met een pasgeboren baby in het appartement. De rest van de flat is verlaten, de bewoners gevlucht of gedood, en onbewoonbaar geraakt door het oorlogsgeweld. Er blijven maar vreemde mannen aan de deur komen, de man des huizes is er niet en niemand weet wanneer hij terugkomt. Ondertussen maakt het jonge gezin plannen om het land te ontvluchten. De sfeer in huis is doordrenkt van angst en afwachtendheid. Ondanks dat blijven ze hoe dan ook samen proberen om het ‘gewone’ leven vol te houden. Dit is alles behalve makkelijk. Er komt geen water meer uit de kranen, dus voor drink- en douchewater moet er iemand naar buiten. Daar dreigt het gevaar van vallende bommen en sluipschutters. Er is weinig eten maar er wordt samen aan tafel gegeten, het neerdalende stof na een ontploffing wordt zo snel mogelijk opgeruimd, en de jongste krijgt bij gebrek aan school les van zijn opa om niet te veel achter te raken. Na de les vraagt hij: "Opa, gaan wij ook dood?"

Uitzichtloos maar hoopvol

Eeuwig in afwachting van de dood of van vrede, dat verandert na een tijdje gewoon op wachten tot er weer iets gebeurt. De film gaat over onschuldige mensen die geen kant op kunnen en volledig overgeleverd zijn aan de grillen van de oorlog. Waar moedeloosheid voor de hand ligt blijven de hoofdpersonen moedig en ook in dit uitzichtloze bestaan blijven ze vechten om elkaar en hun thuis te beschermen. De film zit vol met onmogelijke dilemma’s en vragen die geen juist antwoord kennen.

Sterke personages

Insyriated is een speelfilm van de Belgische regisseur Philippe Van Leeuw. De film won eerder dit jaar twee prijzen op het internationale filmfestival in Berlijn en was de openingsfilm van het filmfestival in Gent vorige maand. Het is een aangrijpende weergave van een oorlog die nu woedt. Alle personages in de film krijgen in korte tijd verrassende diepgang en hebben allen sterke karakters – een aantal personages worden zelfs gespeeld door acteurs die uit Syrië zijn gevlucht. Het acteerwerk is indrukwekkend en raakt de kijker recht in het hart. Je voelt de angst en hopeloosheid, de uitzichtloosheid en machteloosheid van oorlog.

Van Leeuw zet in een krappe anderhalf uur een haarscherp en aangrijpend beeld van de oorlog in Syrië op het doek en stuurt de kijker met een zwaarmoedig gevoel naar huis.

4 / 5