Toegeven aan verlangen

Recensie Call Me by Your Name

om 09:22

Op de tonen van Sufjan Stevens’ Mysteries of Love beweegt Call Me by Your Name zich richting de onvermijdelijke Oscarnominaties. Zo gaat het vaker met films die het festivalseizoen aandoen: nog voor de Nederlandse release hebben de verwachtingen hun kookpunt al bereikt. In dit geval is dat niet onterecht. Deze emotionele karakterstudie van Luca Guadagnino overtuigt door de sterke beeldvoering en een doorbrekende Timothée Chamalet.

Call Me by Your Name

Net als in A Bigger Splash (2015) vormt een vroeg blikkenspel de opmars naar wat verder nog komen gaat. De wendbare camera van Sayombhu Mukdeeprom (die voor Guadagnino ook de Suspiria-remake zal gaan schieten) volgt de ogen van de jonge Elio (Chamalet) over tafel naar de frivole nieuwkomer (Arnie Hammer), een PhD student die op uitnodiging van Elio’s vader de zomer in het prachtige landhuis van de Perlmans mag doorbrengen. In eerste instantie wordt de afstand tussen de oudere Hammer en Chamalet kunstmatig in stand gehouden, maar dat verandert snel. De relatie tussen de twee krijgt vorm via fietstochten, zwempartijen en allesbepalende eerste momenten van kwetsbaarheid en fysiek contact.

De vader zijn die je zelf nodig had

Guadagnino doet duidelijk geen pogingen het Joods-intellectuele milieu waarin Elio is grootgebracht naar de achtergrond te verdringen. Sterker nog, de ogenschijnlijk verrassende tolerantie voor homo-erotische gevoelens in dit Joodse milieu staat centraal in een ontroerende scène tussen Elio en zijn vader (een excellerende Michael Stuhlbarg). De scène heeft plaats op een moment dat de centraliteit van Elio’s personage nog eens benadrukt wordt. Daarin zit hem direct ook de grootste zwakte: Hammers perspectief bereikt de kijker veel indirecter, waardoor het soms lastig kan zijn de chemie tussen Chamalet en de oudere acteur volledig te erkennen.

Tegen wil en dank

Call Me by Your Name is een belangrijke film, omdat de clichés van het (erotische) coming-of-age-drama naar een hoger niveau getild worden: hoewel Elio alle vrijheid krijgt om zijn gevoelens te uiten, zien we hoe hij vanbinnen verteerd wordt door het gevoel anders te zijn. De kortstondige romance met een meisje van zijn eigen leeftijd (Esther Garrel) is een fase die expliciet bevraagd kan worden. Zo lang Elio nog niet toe durft te geven aan zijn eigen gevoelens, voegt hij zich naar de situatie waarvan hij denkt dat die sociaal wenselijk en geaccepteerd is. De uitkomst laat zich raden, maar het is een noodzakelijke ontwikkeling in het kader van de boodschap die Guadagnino uit lijkt te willen dragen: verlangen is geen schuldkwestie, en alle tijd die opgaat aan schaamte kan en mag zich ook vertalen in de gevoelens die op den duur vrij spel krijgen.

Prachtige verwarring

Deze zomerse ode aan de liefde geeft daarmee uitdrukking aan een idee dat mede voort kan leven via de schoonheid van de kunsten; niet voor niets verschijnen de openingscredits tegen een achtergrond van Griekse beeldhouwwerken, de klassieke idealen van mannelijkheid. De film is aan de lange kant voor wat ze over wil dragen, maar dat heeft een nobele oorzaak. Scènes die binnen andere producties nog niet eens de montagetafel hadden gehaald (Oliver en Elio die tijdens hun fietstocht ergens stoppen om water te drinken), geven hier uitdrukking aan een lyrische gewaarwording: de prachtige verwarring van ontluikende gevoelens.

4 / 5