Kijken met andere ogen

Recensie The Third Murder


Tim Bouwhuis
om 08:55

Op voorhand lijkt de een-na-laatste film van Hirokazu Koreeda een vreemde eend in de bijt. De recente Gouden Palm voor Shoplifters (Nederlandse release in december) onderstreept het vermeende pact tussen de Japanse cineast en zijn gelauwerde familiedrama’s – zie Still Walking (2008) of Like Father, Like Son (2013). Toch draagt ook moordmysterie The Third Murder overduidelijk de signatuur van de meester.

The Third Murder

Koreeda opent met een climax. In de openingsscène zien we hoe Misumi (Kôji Yakusho) met de nacht als getuige een fabriekseigenaar van het leven beroofd. Advocaat Shigemori (Masaharu Fukuyama) hoeft geen enkele moeite te doen om een bekentenis los te weken, maar de grote waarom-vraag is oneindig veel complexer. Misumi benadert zijn motief met een haast psychopatische onverschilligheid – de waarheid van nu is over tien minuten weer gevlogen. Shimegori ziet het met lijdzame ogen aan. Wie niet oppast, verdrinkt in Rashom-onzekerheid (die toespeling ontleen ik aan een ander), waarbij de tot subjectiviteit veroordeelde mens de waarheid uiteindelijk nooit kan kennen.

Akte van twijfel

Blijf je denken in dat kader, dan kan The Third Murder een vermoeiende kijkervaring worden. De soms wat lome pianoscore (liefhebbers herkennen Ludovico Einaudi) en de eentonige interieurscènes vragen om een plot die continu blijft prikkelen. Observaties van personages rond subjectiviteit en het verdraaien van waarheden zijn alleen zo rechtlijnig dat veel ‘dramatische’ conclusies zich dan al in de eerste akte laten trekken. De eerste akte wordt de tweede, de tweede wordt de derde. De vrachtlading aan tegengestelde getuigenissen trekt het begrip waarheid steeds verder in twijfel: als Misumi zegt dat hij iets ‘waarschijnlijk wel’ gedaan heeft, betekent dat impliciet dat hij liegt. Denk je.

Terecht veroordeeld?

In die zee van twijfel krijgt ook het Japanse rechtssysteem ervan langs. Vonnissen, zo leren we, worden voltrokken op basis van juridische en economische gunsten. Rechters die nog in waarheid geloven worden zelf gestraft. Koreeda laat zien hoe bureaucratische willekeur gebruikt en misbruikt kan worden, en doet dat met ironische precisie: de rechtbank wordt de laatste plaats op aarde waar we de onderste steen boven kunnen halen.

Vermoorde waarheid

In postmoderne tijden is niets zo verwarrend als een waarheid waar we niet omheen kunnen, en precies daarmee speelt Koreeda. De Japanner deed dit knap genoeg om ondergetekende de plank in eerste instantie te laten misslaan: na de credits wonnen de vele vragen het met gemak van de antwoorden. Dank voor de gewaardeerde collega die tijdens de nabespreking het beslissende zetje in de juiste richting gaf. The Third Murder verdient zijn sporen dan ook als een bedrieglijk gelaagde film. Ze gaat over de kijker die in de hoeken van het frame naar antwoorden speurt, en daardoor dreigt te missen dat de waarheid in het midden ligt. Dat wij kunnen zien wat zelfs de advocaat – en daarmee het recht zelf – niet ziet.  

4 / 5
The Third Murder is nu te zien in 7 bioscopen.
Kies je stad:

Reacties


Nieuwste recensies


Dit zijn de nieuwste filmrecensies geschreven door onze recensenten.

SkyscraperSkyscraper (2018)
11 juli 2018
WijWij (2018)
11 juli 2018
The PlaceThe Place (2017)
11 juli 2018

Meer nieuwe recensies

Meer recensies van Tim Bouwhuis


Hieronder vind je meer recensies die geschreven zijn door Tim Bouwhuis.

WijWij (2018)
11 juli 2018
The RiderThe Rider (2017)
18 april 2018
Lady BirdLady Bird (2017)
4 april 2018

Bekijk alle recensies van Tim Bouwhuis

The Third Murder (2017)

The Third Murder

IMDb-score6.7 / 10
GenreDrama Mystery
Speelduur124 minuten
Kijkwijzer Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g Kijkwijzer gt

LandJapan
RegisseurHirokazu Koreeda
Acteurs Masaharu Fukuyama
Kôji Yakusho
Suzu Hirose
Bioscoop 21 juni 2018
Trailer (groot formaat)
Meer filminformatie

Recensie-archief

Nieuwste recensies

Laatste recensies

Lees meer recensies

Films op tv de komende dagen