Hij hij en zij

Recensie Loro

Willemijn Gertsen
om 13:07

De titel Loro (zij), de nieuwe film van regisseur en oscarwinnaar Paolo Sorrentino, duidt op een aantal personages die in de periode 2006-2010 tot Silvio Berlusconi’s entourage van regelaars wil behoren. Tussen zijn tweede en derde premierschap ondernemen zij daartoe uitermate buitensporige acties. Daarnaast is de film een schets van Berlusconi als een machtige, lustvolle, maar aftakelende politieke figuur, die ondanks zijn steeds toenemende geldstroom zijn greep op de wereld en zijn persoonlijke leven verliest.

Loro

Vila Morena

De film begint met het verhaal van Sergio Morra, een sjacheraar uit Puglia, die in de buurt van Berlusconi – door de aspirant-regelaars aangeduid als ‘lui lui’ (hij hij) – wil komen om zijn droom, Europarlementariër worden, na te jagen. Hij wringt zich als ‘talentenjager’ tussen Berlusconi’s contacten en met een uitbundig feest in Vila Morena, een villa op Sardinië naast die van Berlusconi, probeert hij zijn aandacht te trekken. Het mag niet baten; Berlusconi is bezig om zijn vrouw Veronica Lario terug te winnen. Ze heeft genoeg van zijn uitspattingen en haar daarmee gepaard gaande verlies van waardigheid. In zijn malaise (verveling, verraad, verlies) steekt vriend en compagnon Ennio hem een hart onder de riem. Hij wijst Berlusconi op zijn echte grote talent: verkopen, en meer specifiek: verkopen van zijn eigen toekomstdromen! Het lukt hem weer om in de regering te komen en zelfs premier te worden van Italië. Maar dan raakt hij zijn grip kwijt. Veronica wil scheiden, zijn premierschap wordt bekritiseerd, de aardbeving in L’Aquila vraagt om actie en ook zijn eigenwaarde krijgt een knauw wanneer een jong meisje hem op zijn vergankelijkheid/aftakeling wijst.

Evenals in La grande bellezza (2015) weet Sorrentino een cinematografisch krachtige film te creëren. Scènes van krioelende, dansende, dronken en gedrogeerde mensen op een opzwepende beat worden afgewisseld met stille scènes met ontluisterende gezichten in close-up en schitterende vergezichten omlijst door chansons of klassieke muziek. Verspringingen, vertragingen, terugblikken en door elkaar gemonteerde handelingen houden de toeschouwer bij de les. Ook bepaalde scènes die lastig te duiden zijn, zoals een doodvriezend schaap in Berlusconi’s villa, een ontsmettingsactie in zijn tuin en een verongelukte, ontploffende vuilniswagen in het centrum van de oude stad (metaforen voor Berlusconi’s rijkdom en de staat van Italië?) intrigeren.

Toni Sevillo (Jep Gambardella in La grande bellezza) is bijna karikaturaal als Berlusconi met zijn gecoiffeerde haar, make-up en eeuwige glimlach. De scène waarin Sevillo/Berlusconi per telefoon een willekeurige arme vrouw in Rome een niet-bestaand appartement in haar maag splitst om zijn verkooptalent te oefenen, is meesterlijk. Riccardo Scamarcio is goed gecast als Sergio Morra, een mooie, gewiekste jongen met tomeloze ambities. Elena Sofia Ricci speelt Veronica Lario, de ogenschijnlijk onverschillige, maar toch diep gekwetste tweede vrouw van Berlusconi.

4 / 5
Loro is nu te zien in 27 bioscopen.