Het conflict voorbij

Recensie Girl

om 13:10

"Alles wat je dan zult zijn, ben je nu al", vertrouwt een arts de 15-jarige Lara toe. In Girl is de hartverwarmende realiteit soms een woordendeken van acceptatie. Maar ze is ook een decor voor de angst en twijfel die een gendertransformatie met zich mee kan brengen. Hoe voel je je fysiek geborgen als je lichaam op reis is?

Girl

Het verbluffende debuut van de nog maar 27-jarige Vlaming Lukas Dhont vierde haar zegetocht in Cannes, waar een zegetocht langs latere festivals werd veiliggesteld via lyrische reviews en een staande ovatie bij de première. De lof is terecht, want de blik van Girl gaat voorbij het gekende conflict dat queerfilms nog zo vaak tekent: identiteit staat centraal, de reacties vanuit Lara’s omgeving rusten in de marge.

Rolmodel van de imperfectie

Hoe belangrijk dat is, blijkt in de intieme scènes die de jonge protagoniste deelt met de camera en haar eigen lichaam. De maatschappelijke discussies rond transidentiteit gaan vaak volledig voorbij aan de medische en fysieke realiteit die een transformatie met zich meebrengt. Anders verwoord: verandering van geslacht gaat nooit alleen over een man die een vrouw wil zijn, of vice versa. Girl verhaalt over de ambigue wisselwerking tussen lichaam en identiteit. Hoe graag Lara (een ontroerend invoelbare rol van Viktor Polster) de knop ook om wil zetten, de periode van verandering verlamt haar vermogen tot onvoorwaardelijke zelfliefde.

Tol betalen

Dhont en zijn co-scenarist Angelo Tijssens maken een begrijpelijke koppeling tussen Lara’s persoonlijke worstelingen en haar narratieve doel. De wens om een succesvolle ballerina worden verdooft de stemmen van het lichaam. Opgeven is geen optie, zoveel begrijpen we, maar wat als je machteloos staat? Als je voeten nu eenmaal niet de volmaakte vorm hebben die een jong meisje gewoon cadeau kan krijgen? Al snel wordt duidelijk dat het Lara in ieder geval niet aan talent ontbreekt. De cirkels die de camera van Frank van der Eeden (onder meer vaste compagnon van Fien Troch) trekt rond het lichaam van Lara zijn sierlijk, maar ze hebben ook iets van wanhoop: de balletzaal wordt een wereld die te snel draait. Over de as en daar voorbij, tot de werkelijkheid de droom stilzet.

De schok van het rationele

Stop hier voor de zekerheid met lezen als je Girl nog niet zag, want in het laatste deel van de film zet de cineast een aantal verrassende stappen die schreeuwen om nadere reflectie. Hoe verhoudt dát deel zich tot het geheel? En moeten we hier vooral het referentiële element (het werk van Chantal Akerman komt ineens heel dichtbij) meenemen of is de afwikkeling juist volledig in lijn met Dhonts bespiegelingen van autonomie, identiteit en de spanning tussen zelfbehoud en zelfdestructie? Er zijn (lijken) geen definitieve antwoorden. Precies dat is de complexe kracht van de film: ze laat je voelen, ze laat je begrijpen, maar ze staat je toch niet toe de zaal weer via de gemakkelijke weg te verlaten.

4 / 5
Girl is nu te zien in 40 bioscopen.