Een rijzende ster op het Zweedse platteland

Recensie Becoming Astrid

Eelke Bo van de Weerd
om 07:37

Een kleine driekamerflat in Stockholm, overladen met postzakken gevuld met brieven van kinderen. Aan het kleine bureau bij het raam zit Astrid Lindgren, schrijfster en geestelijk moeder van Pippi Langkous en van talloze andere populaire kinderverhalen. Ze leest de brieven van haar jonge fans. Een van haar bewonderaars vraagt haar: hoe kan het dat u zo oud bent maar toch zo goed over kinderen kan schrijven?

Becoming Astrid

De Zweedse regisseur Pernille Fischer Christensen neemt ons mee naar Vimmerby, Astrids geboortedorp, en laat zien hoe het leven van de Zweedse schrijfster was voordat Pippi Langkous, Ronja de Roversdochter en Michiel van de Hazelhoeve het levenslicht zagen. Becoming Astrid is geen documentaire, maar een ijzersterke speelfilm geïnspireerd op de realiteit. Het aangrijpende verhaal wordt hier en daar onderbroken met vooruitblikken naar de toekomst, met voorgelezen lezersbrieven. Afgewisseld met stemmige, klassieke muziek horen we de kinderstemmen op de achtergrond en zien we Astrid opgroeien van opstandige puber naar zelfstandige vrouw.

Met woorden de wereld in

Astrid is de oudste dochter in een groot christelijk gezin in een klein dorp. Als ze rond haar 16e de kans krijgt om stage te mogen lopen bij de plaatselijke krant grijpt ze deze met beide handen aan. Ze mag schrijven! Ze mag doen waar ze goed in is! In de verstikkende conservatieve omgeving waar ze enigszins buiten de boot valt is deze plotselinge vrijheid meer dan waar ze van had kunnen dromen. De wereld is zoveel groter dan ze dacht! Als symbool voor haar nieuwe zelfstandigheid laat ze haar haren in een kort kapsel knippen, zoals ze heeft gezien bij de vrouwen in het tijdschrift De Nieuwe Vrouw, dat ze van haar werkgever Blomberg krijgt. Blomberg, vader van vijf kinderen en net gescheiden, lijkt bijzonder geïnteresseerd in zijn levenslustige secretaresse. Astrid geniet van de aandacht die ze van hem krijgt, maar ze moeten voorzichtig zijn. Het zou ongehoord zijn als de veel oudere uitgever er met zijn jongere secretaresse vandoor ging.

Natuurlijk loopt het mis. Astrids wereld stort in, haar leven is definitief veranderd. Haar wereld is niet langer groot, maar klein en vol beperkingen. Om de schade te beperken en haar ouders een schandaal te besparen vertrekt ze uit het dorp, naar Stockholm, de grote stad. Met de nodige tegenslagen bouwt ze langzaamaan haar eigen bestaan, haar eigen leven. Zoals een jonge lezer haar later zal schrijven: “Ze wil gewoon leven!” Ze doet wat ze moet doen, is bescheiden maar volhardend en geeft niet op.

Een ode aan de fantasie

De film is erg ontroerend, van begin tot eind, met name door het sterke acteerwerk van Alba August, die de hoofdrol met verve op zich neemt. Astrids wereld gaat leven, net zoals haar verhalen later zullen leven in de fantasieën van talloze kinderen. Ondanks het vele verdriet en alle tegenspoed is Becoming Astrid een hoopvol verhaal, eindigend op een positieve noot.

4.5 / 5
Becoming Astrid is nu te zien in 26 bioscopen.