Recensie If Beale Street Could Talk

Love trumps hate

drama / romantiek
120 minuten (2u0m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g Kijkwijzer dc Kijkwijzer gt

Renée Vermeeren
om 11:30

Regisseur Barry Jenkins weet met de verfilming van het boek van James Baldwin na het succes van Moonlight (2017) wederom een bijzondere en aangrijpende film te maken. Blijvend bij het thema van het Amerikaanse rassenprobleem laat de film zien hoe een jong koppel in een Afro-Amerikaanse buurt een leven probeert op te bouwen. Een echt liefdesverhaal met een realistisch randje.

If Beale Street Could Talk

In één van de buurten van New York waar voornamelijk Afro-Amerikanen wonen, Harlem, leren Tish (KiKi Layne) en Fonny (Stephan James) elkaar als kinderen kennen. Ze spelen samen op straat, gaan samen in bad, en zien elkaar opgroeien. Als Fonny 22 is en Tish 19, beginnen ze elkaar in een ander licht te zien. Ze krijgen gevoelens voor elkaar. De twee gaan op dates en merken al snel dat ze samen horen te zijn. Ze houden van elkaar en alles lijkt perfect. Maar dan slaat het roer om als Fonny wordt opgepakt en valselijk beschuldigd wordt van verkrachting. Als Tish hem gaat bezoeken vertelt ze Fonny dat ze zwanger is. Samen met haar familie doen ze er alles aan om Fonny’s onschuld te bewijzen. Maar zal dit lukken als het Amerikaanse rechtssysteem Afro-Amerikanen niet vooropstelt? Lukt het Fonny om de geboorte van zijn kind mee te maken?

Naar het boek van James Baldwin

If Beale Street Could Talk is de verfilming van het gelijknamige boek van Amerikaans schrijver James Baldwin, die zelf meemaakte hoe de donkere bevolking als minderwaardig werd/wordt behandeld. Dit thema is erg aanwezig in de film, maar de impliciete haat tegenover blanken wordt subtiel duidelijk gemaakt en neemt niet de overhand in de film. Jenkins begint de film met een passage uit Baldwins boek, waarmee hij extra nadruk legt op Baldwin als schrijver van dit bijzondere verhaal. De complete stijl van Jenkins’ adaptatie schreeuwt Baldwin, en de familie van de overleden schrijver heeft laten weten blij te zijn met het resultaat.

Sprekende beelden

Het mantra ‘showing, not telling’ weet Jenkins fantastisch te volgen. Het zijn niet de woorden die je hoort die het verhaal vertellen, maar dat wat je ziet, dat wat de scènes je laten voelen. Na de enigszins heftige en ‘diepe’ scènes zorgen komische opmerkingen en acties voor verlichting. Wat Jenkins ook knap doet is dat hij de meeste scènes in ‘echte’ tijd laat zien. Acties worden niet versneld of samengevat, maar alles wordt laten zien: de gesprekken, de stiltes, iemand die naar de andere kant van een kamer loopt. Hierdoor voelt het alsof je bij de personages aan tafel zit en het ter plekke met hen meemaakt. Je voelt de spanningen die zij ook voelen. Maar daardoor zie je niet altijd precies wat de personages zien – omdat je erbij zit als extra personage, en niet vanuit hun oogpunt kijkt – waardoor de personages dingen weten of zien waar we als kijker enkel over kunnen speculeren.

Overladen in waardering

Jenkins heeft een bijzondere film weten neer te zetten, en zijn werk blijft niet onopgemerkt. If Beale Street Could Talk ontving onder andere drie nominaties tijdens de Golden Globes, en is drie keer genomineerd voor de Oscars die in februari plaatsvinden. En niet gek, want het krachtige beeld en goed getimede geluid, gecombineerd met de sprekende gezichtsuitdrukkingen van de acteurs, creëren samen een perfecte sfeer die naadloos aansluit bij het verhaal waarin liefde overwint.

4 / 5
If Beale Street Could Talk is nu te zien in 32 bioscopen.

Trailer If Beale Street Could Talk