Recensie Avengers: Endgame

Het einde

actie / fantasy
181 minuten (3u1m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g Kijkwijzer a

Renée Vermeeren
om 20:14

Na vele jaren aan opbouw is het eindelijk zover: het slotstuk van het Marvel Cinematic Universe. De Russo-broers mogen als regisseurs van de laatste Avengers-film een punt zetten achter een bijzonder tijdperk. En het is fenomenaal.

Avengers: Endgame

Nadat Thanos (Josh Brolin) in Infinity War (2018) in zijn vingers knipt en daarmee de krachten van de zes 'infinity stones' gebruikt om de helft van alle populaties in het universum als stof voor de zon te doen laten verdwijnen, doen nu de Avengers die de snap overleefd hebben er alles aan om het terug te draaien en weer herenigd te worden met hun familie. Maar lukt het ze dit keer wel om Thanos te verslaan? En welke opties hebben ze om de snap ongedaan te maken? Wat zal het ze kosten?

Alles komt samen

In Infinity War kon de kijker al genieten van het samenkomen van hun favoriete helden. We kregen een deel van de film in de sfeer van Guardians of the Galaxy te zien, en een stuk speelde zich bijvoorbeeld af in Wakanda. Maar nu, in Endgame, vermengen de filmstijlen en personages zich nog meer met elkaar doordat de karakters aan elkaar zijn overgelaten en nu echt samen moeten werken met diegene die er nog over zijn. Ook is er op mooie wijze een ode gebracht aan de voorafgaande films die in de laatste elf jaar zijn uitgekomen. Voor de echte Marvel-fan die alle films heeft gezien is Endgame echt de kers op de taart van alle jaren.

Acteurs

Marvel is altijd al goed geweest in ‘character building’ en Endgame sluit dan ook perfect aan bij de ontwikkelingen van alle helden. De acteurs die al jaren onderdeel zijn van het Marvel-universum, zoals Robert Downey Jr. (Iron Man) en Chris Evans (Captain America), weten op gepaste wijze hun personages neer te zetten in de lijn van deze ontwikkelingen. Het is een feest om al deze sterke acteurs en actrices naast elkaar op het witte doek te zien schitteren.

Lachen en huilen

Endgame bevat naast veel actie en spanning ook veel humor van het kaliber dat we gewend zijn van Marvel. Daarnaast speelt de film ook met heftige emoties, iets wat Marvel voorheen nog niet zo intens gedaan heeft. En het is fijn dat ze besloten hebben dat nu wel te doen, omdat deze film als afsluiter van een tijdperk ook vraagt om een ietwat serieuzere toon. In Infinity War zijn natuurlijk ontzettend veel familieleden en vrienden verdwenen, en het is overduidelijk moeilijk om hiermee te leven voor de overgeblevenen. Maar ook voor de kijker, die ineens veel bekende helden mist op het scherm. Vandaar dat het fijn is dat er ruimte is gemaakt voor deze emoties.

Het kijken waard

De kijker, en met name de échte fan met kennis van alle 21 films, zal zijn ogen uitkijken tijdens deze lang verwachte film die de gehele dynamiek in het Marvel-universum doet veranderen. Endgame is een bijzonder doordacht slotstuk en een absolute aanrader!

4.5 / 5
Avengers: Endgame is nu te zien in 69 bioscopen.

Trailer Avengers: Endgame