Recensie 'Look Both Ways'

Geen slechte paden

Recensie 'Look Both Ways'

Heb je je ooit afgevraagd wat er gebeurd zou zijn als dat ene moment in je leven nèt anders verlopen was? Als je toch een andere keuze had gemaakt? Het is een vraag die waarschijnlijk voor altijd onbeantwoord zal blijven, maar niet voor Natalie (Lili Reinhart). Natalie staat op het punt haar vleugels uit te slaan, maar dan maakt ze een impulsieve beslissing die haar uitgestippelde toekomst drastisch zal veranderen.

Natalie en Gabe (Danny Ramirez), twee beste vrienden, besluiten het einde van hun studententijd op een wel heel bijzondere manier te vieren. Hoewel ze elk beweren geen romantische gevoelens voor de ander te hebben, duiken ze toch het bed in met elkaar. De gevolgen zijn groot, of toch weer niet? Vanaf dit punt volgen we twee parallelle verhaallijnen: het leven waarin Natalie die nacht zwanger is geraakt en haar plannen om eindelijk naar de grote stad Los Angeles te verhuizen serieus moet heroverwegen, en het leven waarin Natalie met de schrik vrijkomt en haar leven kan voortzetten zoals ze altijd al gedroomd had. De vraag rijst: welk leven maakt Natalie gelukkiger en is het ene scenario meer voorbestemd dan het andere?

Opkomende regisseur

Look Both Ways (2022) is geregisseerd door de uit Kenia afkomstige Wanuri Kahiu. In 2019 vergaarde ze bekendheid bij het grote publiek door haar film Rafiki (2018). Rafiki is de eerste Keniaanse film ooit die geselecteerd werd voor het filmfestival van Cannes, maar mocht in het thuisland niet vertoond worden op grond van wat bestempeld werd als promotie van homoseksualiteit, in Kenia bij wet verboden. Met Look Both Ways zet Kahiu opnieuw de liefde en de sterke vrouw in de schijnwerpers, maar dit keer in een minder beladen jasje.

Lot of vrije wil

Terwijl sommigen geloven dat kleine gebeurtenissen in het leven kunnen leiden tot grote onomkeerbare gevolgen, het bekende butterfly effect, houden anderen vast aan het idee dat ons leven in grote lijnen vastligt vanaf onze geboorte of zelfs eerder en daardoor weinig te beïnvloeden is. In zekere zin nodigt Look Both Ways de kijker uit om over deze twee zienswijzen te reflecteren. In hoeverre verschillen de twee levenslopen van Natalie echt?

Een film waarin parallelle levenslopen met dezelfde hoofdpersonen in beeld wordt gebracht kan gemakkelijk tot verwarring en chaos leiden, maar Look Both Ways is goed gemonteerd en heeft een duidelijke en gebalanceerde structuur. De film bevat geen uitdagende monologen of overtuigende momenten die een sterke overtuiging vereisen. De personages zijn weinig complex, maar maken de solide uitvoering van de cast er zeker niet minder om.

Een charmante film

Ondanks de misschien wel grote levensvragen die onder de aandacht worden gebracht en de lastige gesprekken die af en toe gevoerd moeten worden, behoudt de film een luchtige sfeer met vrolijke kleuren en muziek. Zolang geen cultureel meesterwerk verwacht wordt, is er weinig op deze romcom aan te merken. Wie niet in de stemming is om te filosoferen, kan relaxed achterover leunen en zich laten verrassen in welke van de twee verhaallijnen Natalie de ware liefde zal vinden en haar droomcarrière zal realiseren. Look Both Ways is een typische feelgood-film met de nodige ups and downs, maar wel met een verrassende twist, perfect om een warme zomeravond mee af te sluiten.

3.5 / 5

Look Both Ways is nu te zien op:

Trailer 'Look Both Ways'