Recensie 'Captain America: The Winter Soldier'

Captain America verdient zijn sterren

25 maart 2014 om 10:41

Captain America: The Winter Soldier, van regisseurs Anthony en Joe Russo (You, Me and Dupree), gaat over de nieuwste ontwikkelingen in het Marvel-universum. En deze ontwikkelingen zijn - net als in elke Marvel-film - vrij heftig. Deze film is niet alleen een vervolg op The Avengers, waarin Steve Rogers (Chris Evans) een belangrijke rol speelde, maar het verhaal bouwt ook duidelijk voort op Captain America: The First Avenger. Steve Rogers, beter bekend als Captain America, komt een aantal bekenden tegen uit het verleden, maar moet tegelijkertijd onder ogen zien hoe de tijden zijn veranderd.

In het begin van de film is te zien hoe Steve Rogers een rustig bestaan heeft opgebouwd in Washington D.C. na zijn avonturen in New York in The Avengers. Hij wordt echter al gauw opgetrommeld voor een nieuwe missie waarbij hij samenwerkt met mede-Avenger Natasha Romanoff, ofwel Black Widow (Scarlett Johansson, The Prestige). Voordat ze het weten komen ze terecht in een ingewikkeld complot, waarna ze op de vlucht moeten voor huurmoordenaars en oog in oog komen te staan met een nieuwe, schijnbaar onverslaanbare tegenstander: de Winter Soldier. Gelukkig krijgen Rogers en Romanoff hulp uit een onverwachte hoek, namelijk van het nieuwe personage Sam Wilson, ofwel de Falcon (Anthony Mackie, Real Steel). Samen moeten de helden uitvinden wie ze zo graag wil vermoorden, met welke reden, en ten slotte moeten ze bepalen of ze meegaan in de politieke veranderingen van de wereld of dat ze deze koste wat het kost tegenhouden.

Actie versus verhaal

Als een ware sciencefictionactiefilm is Captain America: The Winter Soldier gevuld met verbluffende special en visual effects. Explosies, gadgets en gigantische vliegtuigen - zogenaamde 'helicarriers' - zijn daar voorbeelden van. Daarnaast is er een groot aantal adembenemende actiescènes. De helden van de film worden regelmatig achterna gezeten door vijanden waarvan ze zelf niet eens wisten dat ze ze hadden, waardoor de personages een mooi excuus hebben om hun vechtkunsten te demonstreren. Al deze actie gaat hier en daar helaas wel ten koste van de verhaallijn. Alle plotwendingen volgen elkaar zo snel op dat er soms geen touw meer aan vast te knopen is. Gelukkig bevat de film wel een aantal flashbacks om het verhaal duidelijker te maken, maar je blijft alsnog met vragen zitten.

Geweldige chemie

Een van de meest opvallende ontwikkelingen in de film is die van de relatie tussen Steve Rogers en Natasha Romanoff. Door hun onverwachte bondgenootschap worden ze goede vrienden en ze groeien uit tot het perfecte team. De chemie tussen deze personages is waarschijnlijk deels te danken aan het feit dat Chris Evans en Scarlett Johansson elkaar al heel lang kennen. Dit is de vierde film waarin ze samenwerken en dat is te merken aan hun briljante samenspel.

Een stroom aan plotwendingen

Ondanks de ingewikkelde plot is Captain America: The Winter Soldier weer een geslaagde film van Marvel. Het samenspel van de acteurs en de indrukwekkende special en visual effects zorgen voor een spannend geheel, dat wordt benadrukt door de dramatische soundtrack van Henry Jackman. Blijf na afloop van de film vooral nog even zitten, want de plotwendingen houden bij de aftiteling nog niet op…

3.5 / 5

Captain America: The Winter Soldier is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 2,99+) Disney+ Ziggo (€ 3,99+)