Recensie 'The Disappearance of Eleanor Rigby: Her'

'Her' is prachtige aanvulling op zijn voorganger

28 oktober 2014 om 08:22

Een verhaal heeft altijd meerdere kanten. Partijen spreken elkaar tegen of herinneren zich andere dingen. Dit is het gegeven dat Ned Benson zeer overtuigend illustreert in het vervolg op The Disappearance of Eleanor Rigby: Him. We bekijken de gebeurtenissen nu vanuit het oogpunt van Eleanor, wat verrassende en emotionele momenten oplevert. Het is nu aan de kijker om een oordeel te vellen over het drama dat zich in de in totaal drie-uur durende film afspeelt.

Een andere kijk

Eleanor besluit wat afstand te nemen wanneer haar huwelijk met Conor niet helemaal vlekkeloos gaat. Ze zoekt haar ouders en zus op, en begint weer college te volgen in een poging om uit te vinden wat ze nu werkelijk wil. Ondertussen komt ze Conor een aantal keer tegen, en de gesprekken met haar vader, zus, en docente (een geweldige rol van Viola Davis (The Help)) lijken haar te helpen met de problemen waar ze mee worstelt. Doordat we hetzelfde verhaal nu op een andere manier zien vanuit het perspectief van Eleanor, krijgt de gehele situatie een andere lading en zal de kijker het verhaal op een andere manier benaderen.

Geen herhaling

Je zou kunnen verwachten dat deze film zijn voorganger kopieert en alleen maar een andere kant van gebeurtenissen laat zien, maar dit is niet het geval. Veel scènes in dit tweede deel spelen zich af bij de ouders van Eleanor of op de school waar ze lessen volgt. Deze scènes waren niet te zien in het eerste deel, omdat we toen een andere hoek te zien kregen. Sommige gebeurtenissen worden herhaald, maar omdat Eleanor zich vaak andere dingen lijkt te herinneren of gesprekken op een andere manier geïnterpreteerd heeft, geeft dit een extra dimensie aan de film.

Kritiek op samenvoeging

Benson heeft een risico genomen met deze film, en om het publiek tegemoet te komen is ook een samenvoeging van de twee delen gemaakt, genaamd The Disappearance of Eleanor Rigby: Them. Op deze samenvoeging is veel kritiek geweest, omdat de film meer Her bevat dan Him. Het verhaal wordt op een andere manier gepresenteerd en dit zou afdoen aan het effect dat de twee losse delen samen hebben. Hoewel je er wel het geduld voor moet hebben om deze twee films achter elkaar te bekijken, is het zeker de moeite waard, omdat de twee delen elkaar zo goed aanvullen.

Open einde

De kijker krijgt in deze film veel ruimte, en het einde is dan ook op meerdere manieren te interpreteren. Dit reflecteert het feit dat, door twee perspectieven te laten zien, de kijker de kans krijgt om zich een eigen beeld van de gebeurtenissen te vormen en zo een schets te maken van wat zich heeft voorgedaan. Benson heeft met zijn originele aanpak twee prachtige films neergezet, en wie de films achter elkaar ziet zal versteld staan van het vakmanschap dat hier getoond wordt.

4 / 5

The Disappearance of Eleanor Rigby: Her is nu te zien op:

CineMember