Recensie 'The Drop'

Teleurstellend misdaaddrama

Recensie 'The Drop'
28 oktober 2014 om 08:50

Er zijn maar weinig misdaaddrama’s waar de verwachtingen zo hoog voor waren gespannen als bij The Drop. Dat kon ook moeilijk anders. Want niemand minder dan de gelouterde Dennis Lehane schreef het scenario, en de regie was in handen van het grote Belgische talent Michaël Roskam. De film zit vol clichés en ongeloofwaardige scènes. Topacteurs presteren onder hun niveau.

De film gaat over de eenzame kastelein Bob. De onderwereld van Brooklyn gebruikt zijn bar om geld weg te sluizen. Er vinden dan zogenaamde money drops plaats. Dat gaat een hele tijd goed totdat Marv, Bobs werkgever en neef, iets onzinnigs bedenkt. Het gaat dan van kwaad tot erger. Bob raakt betrokken bij een bankroof en daarna gaat werkelijk alles verkeerd wat er verkeerd kan gaan.

Verrassing voor Lehane

In Amerika wordt scenarioschrijver Dennis Lehane regelmatig de hemel in geprezen. Niet onterecht want Lehane heeft een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Films als Shutter Island, Mystic River en Gone Baby Gone zijn ontsproten aan zijn geest. Daarnaast heeft hij ook veel afleveringen geschreven voor series als The Wire en Boardwalk Empire. Het script van The Drop kan niet tippen aan deze veel geroemde voorgangers. Misschien heeft dat wel te maken met de ontstaansgeschiedenis van het script. Lehane wilde in eerste instantie een boek maken onder de titel Animal Rescue. Hij kwam echter nooit verder dan het eerste hoofdstuk. Lehane was daarom ook zeer verrast toen een productiemaatschappij hem benaderde om dit onvolwaardige verhaal meteen te verfilmen.

Tweede keus

De Belg Michael Roskam veroverde met zijn regiedebuut Rundskop de harten van het Vlaamse publiek. Die film leverde hem een Oscarnominatie en veel internationale aandacht op. Sindsdien was het verrassend stil rondom Roskam. Tot hij de onverwacht de opdracht kreeg om het scenario van The Drop te verfilmen. Niet als eerste keus trouwens. De producent benaderde eerst regisseur Neil Berger, maar die wees de opdracht af.

Cast boven vertelling

Dan de acteurs. Die zijn compleet verkeerd gecast. Neem Tom Hardy. Hij moet een eenzame kastelein voorstellen terwijl hij de kijker permanent de indruk geeft dat hij naar een succesvol glamourfiguur kijkt. Of neem de vorig jaar overleden James Gandolfini. Die moet van Roskam zijn best doen om op een laffe kleine crimineel te lijken. Wie Gandolfini kent als Tony Soprano, de grote maffiabaas uit de successerie The Soprano’s, krijgt de lachstuipen. Het is alsof Barack Obama de rol moet spelen van een wethouder uit Tietjerkstradeel.

Toen Lehane wist dat hij Gandolfini aan zijn cast mocht toevoegen, paste hij onmiddellijk het script aan. Een acteur van het kaliber Gandolfini moest immers wel een respectabele rol krijgen. Deze ingreep haalde het evenwicht uit het verhaal. De verhouding tussen hoofd- en bijrollen was zoek.

Oppervlakkig verhaal

Door al deze missers in de uitvoering is er niets terug te zien van het oorspronkelijke scenario. Er is geen spoor van de gelaagde scripts waarmee Lehane zoveel roem vergaarde. De film is hooguit de moeite voor een liefhebber die een aaneenrijging van interessante shots wil zien. Want mooi camerawerk afleveren, dat kan Roskam wel. Maar wie op zoek is naar een coherent en gelaagd verhaal met gedreven acteurs kan The Drop beter aan zich voorbij laten gaan. Een gemiste kans.

2 / 5
The Drop (2014)
7.1