Recensie 'Mr. Turner'

Timothy Spall overtuigt in Turner biopic

Recensie 'Mr. Turner'
13 december 2014 om 15:29

Nog voordat Mr. Turner in de bioscopen verscheen, werd er al volop gespeculeerd over de mogelijke Oscarnominaties die de film zou kunnen vergaren volgend jaar. Die speculaties zijn zeker gegrond. Timothy Spall (Sweeney Todd; Harry Potter-reeks) schittert in het biografische Mr. Turner en weet een nieuwe dimensie te geven aan de beroemde schilder die bekend stond om zijn humorloze en botte persona. De film duurt maar liefst 2,5 uur, en zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Maar alleen Timothy Spall is al een reden om een bezoekje aan de bioscoop te brengen.

Britse schilder

Mr. Turner vertelt het verhaal van de beroemde Britse schilder Joseph Mallord William Turner, die vooral bekend stond om zijn landschappen. De film beslaat de laatste 25 jaar van zijn leven, en richt zich meer op Turner als persoon dan op zijn carrière. Zo heeft hij twee dochters waar hij nauwelijks contact mee heeft, en zien we hoe de relatie met zijn vader zich ontwikkelde. Twee belangrijke vrouwen in het leven van Turner maken ook hun opwachting: Dorothy Atkinson (Midsomer Murders) vertolkt de rol van Hannay Danby, de nicht van de schilder, en Marion Bailey (Holby City) speelt Sophia Booth, de vrouw die hem gedurende zijn laatste jaren bijstond. Zo loopt de film langs de meest belangrijke gebeurtenissen in de laatste 25 jaar van het leven van Turner, en regisseur Mike Leigh (Happy-Go-Lucky; Another Year) geeft ons hierbij een imposante kijk in het veelal onbekende leven van deze beroemde schilder.

"Peter Pettigrew"

Veel mensen zullen Timothy Spall kennen als de "menselijke" rat Peter Pettigrew uit de Harry Potter-reeks, maar in Mr. Turner laat hij een totaal andere kant van zichzelf zien. Zijn acteerprestatie in deze film bewijst dat hij heel wat in zijn mars heeft; hij won niet voor niets de prijs voor beste acteur op het Cannes Film Festival voor zijn vertolking van de schilder. Spall uit zich niet alleen verbaal, maar bromt en kucht ook behoorlijk wat af in deze film, en de manier waarop hij dat doet is zo overtuigend dat hij Turner echt als een geloofwaardig personage neerzet. Zeker in de tweede helft is Spall geweldig, en hoewel hij niet altijd even vriendelijk overkomt, ga je op een gegeven moment toch voor hem voelen.

Prachtige cinematografie

Fraaie vergezichten en briljante kleuren sieren het scherm. Turner zelf heeft ooit beweerd dat hij zich liet vastmaken aan de mast van een schip tijdens een hevige storm zodat hij de woeste golven beter kon observeren. Dit is ook in de film meegenomen, en dus zien we Spall aan een mast geketend, kijkend naar de zee om hem heen. Wanneer deze natuur en de prachtige landschappen in beeld komen, lijkt het haast of we ons achter de ogen van Turner bevinden: we zien wat hij ziet, en hoe hij zich datgene als een schilderij voorstelt.

Lange zit

Mr. Turner duurt maar liefst 2,5 uur en doet hiermee niet onder voor The Hobbit-films. Mocht je geen fan zijn van biografische films die ietwat stoffig zijn, dan is deze film misschien geen aanrader. Maar als je op zoek bent naar een bijzondere film met prachtige kleuren en sterk acteerwerk, dan hoef je niet verder te zoeken. Het is te hopen dat de film de waardering krijgt die hij verdient en een paar Oscars in de wacht sleept.

4 / 5

Mr. Turner is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 2,99+)