Recensie 'Mr. Holmes'

Vernieuwende kijk op de befaamde Sherlock Holmes

Recensie 'Mr. Holmes'
15 juli 2015 om 08:40

Wie kent Sherlock Holmes nu niet? De begaafde detective en zijn rechterhand Watson zijn het middelpunt van vele boeken en films. Zo speelde Robert Downey Jr. de speurneus in twee films, en is de succesvolle Sherlock van de BBC ook nog steeds in trek. Mr. Holmes biedt een ietwat ander perspectief: we zien nu een 93-jarige Sherlock Holmes die lijdt aan geheugenverlies. De film blikt terug op zijn nalatenschap en doet dit op een mooie, luchtige wijze.

Een halve eeuw later

Sherlock Holmes (Ian McKellen, The Lord of the Rings; The Hobbit) is 93 jaar en zijn geliefde partner Watson is al overleden. Hij woont op een kleine boerderij in Sussex, samen met zijn huishoudster (Laura Linney, Love Actually) en haar zoontje Roger (Milo Parker, Robot Overlords). In zijn vrije tijd houdt Holmes honingbijen en schrijft hij veel in zijn dagboek. Zijn geheugen is flink achteruit gegaan, en door alles op te schrijven hoopt hij verdere achteruitgang zo veel mogelijk te beperken. Holmes is nog steeds gefascineerd door een zaak uit zijn verleden die hij nooit helemaal heeft kunnen afsluiten. Samen met Roger probeert Holmes dan ook antwoorden te vinden en komt hij voor vragen over het leven en de liefde te staan.

Echt personage

Mr. Holmes presenteert Sherlock als een echt persoon in plaats van een fictief personage en voelt daarom een stuk authentieker aan. De mensen die op Sherlocks pad komen, vragen altijd naar de bekende deerstalker en de pijp die hij in het dagelijks leven eigenlijk nooit bij zich heeft. De film steekt zo de draak met het stereotype van de bekende detective zoals deze vaak in de boeken en films wordt geportretteerd.

Sterk acteerwerk

Ian McKellen levert een sterk staaltje acteerwerk af als de oude Sherlock Holmes. Hij brengt de frustratie die bij de ouderdom komt kijken goed naar voren. Samen met Milo Parker is hij een leuk duo om naar te kijken. Hoewel de films soms ietwat stil ligt, wisselen de verschillende verhaallijnen die het verhaal kenmerken elkaar goed af. Ook leuk is dat Ian McKellen eerder samenwerkte met Benedict Cumberbatch en Martin Freeman tijdens The Hobbit, die respectievelijk Sherlock Holmes en John Watson spelen in de BBC-serie Sherlock.

Sfeerbehoud

Ondanks de focus op de andere tijdsperiode, straalt Mr. Holmes nog steeds de sfeer uit die verhalen over de detective zo bijzonder maakt. Holmes is nog steeds een slimme man die ziet wat anderen niet zien, ook al laat zijn geheugen hem soms in de steek. Ook hangt er een mysterieus laagje over het verhaal die vorige films ook zo uniek maakte. Op deze manier zullen kijkers zich makkelijk kunnen identificeren met het verhaal, ook al is Sherlock nu een halve eeuw ouder.

Mr. Holmes is een mooie film, geregisseerd door Bill Condon, met wie McKellen al eerder samenwerkte. De film steekt netjes in elkaar en laat de kijker achter met een hoop inspiratie over het leven en de liefde. We krijgen nog lang geen genoeg van Sherlock Holmes.

4 / 5

Mr. Holmes is nu te zien op:

PathĂ© Thuis (€ 2,99+)