Recensie 'Trainwreck'

Bijna goed

Recensie 'Trainwreck'
26 augustus 2015 om 09:03

Hoewel Trainwreck door Judd Apatow is geregisseerd, is vanaf het begin duidelijk dat dit Amy Schumers script is. Vol met grove humor en rebels feminisme. Hoewel haar talent de film grappig maakt is haar stijl ook verantwoordelijk voor de zwakheden.

Kleine rollen

In Trainwreck speelt comédienne Amy Schumer een schrijver voor een tijdschrift. Van haar vader leert zij al op jonge leeftijd dat monogamie niet realistisch is. Wanneer zij voor een artikel de getalenteerde sportchirurg Aaron (Bill Hader) moet interviewen, leert ze Aaron beter kennen en ontwikkelt ze sterke gevoelens voor hem waardoor ze in conflict raakt met haarzelf en haar losbandige levensstijl. Schumer en Hader zijn goed als de hoofdpersonages, maar niet geweldig. De kleinere bijrollen in Trainwreck zijn dat gelukkig wel en zorgen ervoor dat dit geen standaard romcom is. Dit is ook te danken aan Schumer die de film geschreven heeft. Door haar ervaring met het schrijven voor haar sketch-show Inside Amy Schumer is zij erg goed in het bedenken van kleinere, grappige rollen. Deze zijn niet diepgaand en hoeven dat ook niet te zijn omdat ze maar kort in beeld komen. Een paar voorbeelden zijn de verrassend grappige rollen van LeBron James, die zichzelf speelt, en WWE superster John Cena die Amy's vriendje speelt aan het begin van de film. Een groot pluspunt is dat Schumer stand-upcomedian is en daarom ook veel andere comedians voor haar film heeft gevraagd, zoals Dave Attell, Mike Birbiglia en Colin Quinn (die haar vader speelt).

Sketch

Omdat Schumer zo goed is in het schrijven van korte komische sketches voelt de film soms aan als een aaneenschakeling van dit soort scènes. Dit heeft ook invloed op iets wat erg belangrijk is in een comedy: de toon van de film. Haar comedyshow is een satire op voornamelijk de moderne samenleving, met grappen over seksisme, racisme en social media. Hetzelfde is terug te vinden in Trainwreck. Dit zorgt ervoor dat de film bijna aanvoelt als een satire op het romcom-genre, wat het duidelijk niet is. Er zijn nogal wat drama-elementen die ervoor zorgen dat de film vaak drastisch van toon verandert. Schumer is goed in het maken van de grappen, maar wanneer zij serieus moet spelen komt ze oninteressant (of irritant) over. De boodschap en het verhaal zelf zijn ook al duizenden keren eerder verteld in andere romantische komedies.

Haha

Gelukkig zijn er grappige scènes aanwezig die de middelmatigheid van het verhaal een klein beetje omhoog tillen. De scène waarin Bill Hader een potje one-on-one basketbal speelt met LeBron James is bijvoorbeeld hilarisch en de bioscoopscène met John Cena wordt erg grappig als hij een andere bezoeker probeert uit te schelden. Schumer is nou eenmaal erg goed in het schrijven van korte scènes als deze. Haar debuutfilm is daarom ook niet slecht. Jammer genoeg moet zij nog veel leren over het schrijven voor een film en moet Judd Apatow nog altijd leren dat zijn films vijftien minuten korter kunnen zijn.

Trainwreck is een erg clichéverhaal met een paar hilarische scènes, maar jammer genoeg niet meer dan dat.

2.5 / 5

Trainwreck is nu te zien op: