Recensie 'Captain America: Civil War'

Marvellous

Recensie 'Captain America: Civil War'
27 april 2016 om 14:08

Met Captain America: The Winter Soldier hebben Joe en Anthony Russo de lat behoorlijk hoog gelegd in het Marvel-universum. In dit derde deel uit de Captain America-reeks doen zij er nogmaals een schepje bovenop en bewijzen weer dat zij de juiste personen zijn om het volgende hoofdstuk van de Avengers aan te pakken.

Sokovia

Civil War is uiteraard het immens grote verhaal uit de Marvel-comics. Voor de filmadaptatie is dit verhaal een stuk kleiner in schaal maar behoudt het de essentie van het verhaal: het conflict in ideologie. De nasleep van de voorgaande Avenger-films heeft voor veel opschudding gezorgd in de wereld. Met name de destructie van de stad Sokovia (Avengers: Age of Ultron) heeft de mensen erg nerveus gemaakt. Men is van mening dat de superhelden niet bij de consequenties van hun acties stilstaan. Daarom eisen de wereldleiders dat de Avengers een verdrag tekenen waarin staat dat zij enkel in actie mogen komen wanneer zij toestemming hebben gekregen van de Verenigde Naties. Daarmee begint de onenigheid tussen Tony Stark (Robert Downey Jr.) en Captain Steve Rogers (Chris Evans). Tony is een voorstander van het verdrag en begrijpt waarom mensen bang zijn geworden. Captain America heeft te veel corruptie meegemaakt en gelooft niet dat ze toestemming hoeven te vragen als er mensen in nood zijn die zij kunnen helpen. Ook onder de rest van de Avengers verschillen de meningen en wanneer Cap’s beste vriend Bucky Barnes (Sebastian Stan) de schuld krijgt van een terroristische aanslag, moet iedereen een zware keuze maken.

Duidelijk

Wat de film ontzettend goed doet is uitleggen waarom Cap en Tony ruzie krijgen, dit heeft fundamenteel te maken heeft met wie zij zijn en waar zij in geloven. Beide zijden zijn begrijpelijk en je snapt de motivatie waarom deze twee vrienden hun woede tegenover elkaar niet meer in kunnen houden. Iets waar Batman v Superman die vorige maand uitkwam behoorlijk in faalde. In dit verhaal staan de sterke personages en de gevolgen van hun acties centraal. Het is een serieus verhaal zonder dat het de charme en vooral de lol van een Marvel-film verliest. De gebroeders Russo snappen de personages en weten precies wat ze hiermee willen doen.

Spidey

Na een mislukte reboot van Sony’s Spiderman heeft Marvels studiohoofd Kevin Feige eindelijk de kans gekregen om hun versie van de grootste Marvel-held te laten zien. Tom Holland is de perfecte Peter Parker en vanaf het moment dat hij in beeld komt is het overduidelijk dat Feige hier goed over heeft nagedacht. Naast de geweldige introductie van Spiderman zit ook Black Panther (Chadwick Boseman) in de film, die met dezelfde zorg is vertaald naar het grote doek. Black Panther (oftewel T’Challa) speelt een grote rol in Civil War en het voelt niet aan alsof hij erbij is gegooid alleen omdat er een Black Panther-film in de maak is.

Naast het ijzersterke verhaal en personage-uitdieping heeft Civil War ook nog eens een van de allerbeste actiescènes uit een superheldenfilm ooit! Als Captain America: Civil War een voorganger is van wat de gebroeders Russo gaan doen met Avengers: Infinity War is het overduidelijk dat Marvel een nieuwe weg is ingeslagen.

5 / 5

Captain America: Civil War is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 2,99+) Disney+ Ziggo (€ 3,99+)