Recensie 'The Space Between Us'

Mannen komen inderdaad van Mars

Recensie 'The Space Between Us'
22 februari 2017 om 11:03

Het young-adultgenre lijkt meer en meer het domein te worden van sciencefictionproducties. Onmogelijke liefdes tussen tieners doen het nu eenmaal beter in dystopische maatschappijen en in arena's waar varianten op levend stratego worden uitgespeeld. Het succes van The Martian bood Peter Chelsom (Serendipity) een uitgangspunt met iets meer realiteitszin. In The Space Between Us komt hij (Asa Butterfield) inderdaad van Mars, terwijl zij (Britt Robertson) Venus voor planeet aarde heeft verruild.

Einzelgänger op Mars

Ook in deze film kent de kolonisatiedrift van de NASA geen grenzen. Een experimentele ruimtemissie naar Mars, gedirigeerd door de enigmatische Nathaniel Shepherd (Gary Oldman), loopt uit op een tragedie als de enige vrouwelijke astronaut aan boord overlijdt. Vlak voor haar dood baart deze Sarah Elliot (Janet Montgomery) onze hoofdpersoon. Na deze proloog maken we een tijdsprong van zestien jaar, en zien we hoe Gardner Elliot een eenzaam leven leidt in een klinisch laboratorium op de rode planeet. Hij weet niet wie zijn vader is, en heeft als belangrijkste metgezel een robot die uit de laatste Star Wars-film ontsnapt lijkt te zijn. In die situatie komt verandering als Gardner – schijnbaar uit het niets – online contact krijgt met de aantrekkelijke Tulsa (Britt Robertson). Het vervolg laat zich raden: de jonge Gardner overbrugt 'the space between us' en gaat na een niet risicoloze ruimtereis op zoek naar Tulsa, zijn vader en zijn plaats in het universum.

Het betreden van gebaande paden

Het grootste gebrek van Chelsoms tienerromance is daarmee het complete gebrek aan originaliteit. Het plotverloop van de film laat zich eenvoudig raden, de thema's en dilemma's die de wegen van Gardner en Tulsa kruisen weerspiegelen het gros van de films die het young-adultgenre al voortbracht. De uiterlijke vormgeving van Mars lijkt gekopieerd van Ridley Scotts The Martian, een vlucht- en achtervolgingsscène met een vliegtuigje is duidelijk geïnspireerd door Spectre en Hitchcocks klassieker North by Northwest. Ook de ontbrekende chemie tussen Asa Butterfield en Britt Robertson speelt op den duur op. Met haar zesentwintig jaar had Robertson (onder andere bekend van Sparks' The Longest Ride) niet misstaan als Butterfields oudere zus. Butterfield zelf (Hugo, Miss Peregrine's Home for Peculiar Children) grossiert vooral in onbegrijpelijke handelingen: waarom op de vlucht slaan voor degenen (Oldman en collegae) die kunnen voorkomen dat je door de problematische acclimatisatie met de aardse zwaartekracht een vroege dood sterft?

Het is maar hoe je ernaar kijkt

The Space Between Us is gericht op een specifieke doelgroep. Waar de snedige inbedding van zoetgevooisde popliedjes en knullige humor voor ondergetekende punten van frustratie waren, zullen jeugdige fans kunnen genieten van het warme gevoel dat de film uitdraagt. Begrijpelijk is dat laatste wel; de cinematografie oogt verzorgd en de filmlocaties (New Mexico, Californië) zijn sterk gekozen. In dat licht laat het gemis van durf, bravoure en originaliteit zich extra voelen.

2 / 5

The Space Between Us is nu te zien op:

Videoland