Recensie 'Logan Lucky'

Ocean's 7-Eleven

Recensie 'Logan Lucky'
23 augustus 2017 om 09:41

Het filmpensioen van regisseur Steven Soderbergh (Ocean's Eleven) zit er na vier jaar alweer op. Nadat hij een script in handen kreeg geschreven door een vriendin, Rebecca Blunt, jeukten zijn handen toch weer om aan de slag te gaan. Na Magic Mike besloot hij weer de samenwerking aan te gaan met Channing Tatum en zonder hulp van de grote studio's financierden ze de film.

Blunt, die haar eerste filmscript schreef met Logan Lucky, had bij het schrijven Tatum al in gedachten. Het verhaal voor de film ontstond na de gedachte: wat als Tatum geen stripper was geworden, maar naar huis was terug gegaan? De hoofdpersoon in de film staat dus eigenlijk voor een alternatief leven dat Tatum had kunnen leiden. Het verhaal vertelt over de broers Jimmy (Tatum) en Clyde Logan (Adam Driver) die een plan bedenken om een overval te plegen tijdens een NASCAR-race. Daarbij roepen zij de hulp in van explosieven expert Joe Bang (Daniel Craig). Het enige probleem is dat hij nog een gevangenisstraf uitzit.

Hillbilly Heist

Logan Lucky is een echte heist movie in de lijn van Soderberghs Ocean-films. Wat deze film toch weer anders maakt zijn de locatie en de karakters. Ditmaal geen bankroof door beroepscriminelen, maar gewone mensen die door omstandigheden gedwongen worden tot uitzonderlijke acties. En die 'gewone' mensen maken deze film een succes. De dialogen zijn een waar genot en de plattelandsmethoden steken mooi af tegen de dure apparatuur die wij normaal zien. Het samenspel tussen de acteurs is een zeer belangrijk onderdeel van deze film. Tatum en Driver zetten deze broers op mooie wijze neer. Riley Keough maakt als zus Mellie de familie compleet. De dialogen in het platte accent en de locaties in West Virginia en North Carolina maken het echt een hillbilly heist movie (Hillbilly Heist was de oorspronkelijke titel). Dat Daniel Craig normaal gesproken als James Bond schittert maakt zijn rol als de blonde Joe Bang nog leuker. Joe's broers Fish en Sam (Jack Quaid en Brian Gleeson) maken het geheel daarbij compleet.

All American

De film geeft een mooie all American feel met de NASCAR races, mini-missverkiezingen en hillbillies. Beelden van de American Dream schieten voorbij en bij deze beelden moest dan ook passende muziek uitgekozen worden. Met onder andere nummers van Hank Williams, Johnny Cash, Loretta Lynn en Heart word je even ondergedompeld in het 'gewone' leven in de staten als West Virginia en North Carolina.

Logan Lucky is zonder hulp van de grote filmmaatschappijen tot stand gebracht. Dat maakt dat de gunfactor voor deze film al aanwezig is. Maar het mooie is dat de film ook gewoon echt leuk geworden is. Een echte heist movie, maar niet de standaard bankroof die we nu wel kennen. Hoewel het veel elementen bevat van de bekende Ocean's-triologie maken de locatie en de karakters vooral deze film. Al met al is het dus een zeer geslaagd plattelandsneefje geworden van Soderberghs grootste successen.

4 / 5
Logan Lucky (2017)
7.0