Recensie 'Roald Dahl's The Witches'

Al draagt een heks een gouden ring...

Recensie 'Roald Dahl's The Witches'
4 februari 2021 om 12:36

Roald Dahl's The Witches (2020) is een remake van de gelijknamige film The Witches (1990), gebaseerd op het boek van Roald Dahl (1916-1990). De film, bedoeld als familiefilm, kreeg destijds fikse kritiek van Dahl zelf. Hij vond de film te extreem en te vulgair. Regisseur Robert Zemeckis (Forrest Gump, Flight) heeft zich aan de nieuwe versie gewaagd.

Op jonge leeftijd verliest de hoofdpersoon (Jahzir Bruno) van dit verhaal zijn ouders. Gelukkig kan hij intrekken bij zijn oma (Octavia Spencer). Zij doet hem een muis cadeau als huisdier, Daisy. Op een dag wordt de jongen in een winkel bang gemaakt door een bizar uitziende vrouw. Als hij dit later aan zijn oma vertelt, is zij er zeker van: dat was een heks! Om de heks te ontlopen, vertrekt zij met kleinzoon en Daisy naar een hotel, waar ze verwelkomd worden door Mr Stringer (Stanley Tucci), maar ze treffen het helemaal verkeerd. Laten de heksen, die totaal niet van kinderen houden, nou net een bijeenkomst hebben gepland in datzelfde hotel. De jongen ziet hoe de opperheks (Anne Hathaway) het zoontje van een van de hotelgasten, Bruno, omtovert tot muis. Hij probeert weg te komen, maar ook hij wordt veranderd in een muis. Dan blijkt Daisy ook een omgetoverd meisje te zijn, wiens naam eigenlijk Mary is. Met zijn nieuwe vrienden Mary en Bruno en zijn oma gaat het hij op zoek naar een anti-gif.

Chique en choquant

Het oorspronkelijke verhaal speelt zich af in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Anders dan het boek en de versie van 1990, koos Zemeckis voor de zuidelijke staat Alabama in de Verenigde Staten. Ook veranderde hij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt van de jaren tachtig naar de jaren zestig, naar eigen zeggen om het mogelijk te maken de film in een tijd van minder moderne technieken een knusser gevoel te geven. Het jaren zestig gevoel is terug te vinden in zowel de kleding als het ontwerp van de set. Voor beide zijn kosten noch moeite gespaard. Het hotel waarin een groot deel van de film zich afspeelt, is luxueus en een plaatje om te zien. Dat in combinatie met de chique, kleurrijke kleding van de heksen, geeft de film een warme en glamourachtige sfeer.

Eng, betoverend en onheilspellend waren de sferen die Zemeckis wilde omvatten. Zijn doel was een film voor kinderen te maken die ook vermakelijk is voor volwassenen. Als de heksen zich ontdoen van hun vermomming zien we hun ware gedaanten; kale hoofden met zweren, voeten zonder tenen, handen met slechts drie vingers. Misschien eng, maar in ieder geval onsmakelijk en een naar aanzicht voor jong en oud. Daarnaast hebben de heksen opengesneden mondhoeken, een van de vele digitaal geanimeerde effecten die niet overtuigend is en daardoor enigszins afleidt van het verhaal.

Deze remake heeft niet veel nieuws te bieden. Wellicht iets minder extreem dan de versie van 1990, maar nog steeds niet een film die je met een gerust hart aan je kinderen kunt tonen zonder mee te kijken en waarschijnlijk is dat juist waar Dahl wel op had gehoopt. Tegelijkertijd is de film niet grappig of onderhoudend genoeg om volwassenen te boeien tenzij je kijkt vanwege de mooie kostuums of het prachtige hotel. Helaas zullen we er nooit meer achter komen of deze versie wel bij Dahl in de smaak zou zijn gevallen.

2 / 5

Roald Dahl's The Witches is nu te zien op:

PathĂ© Thuis (€ 3,99+) Ziggo (€ 3,99+)