Recensie 'News of the World'

De voorganger van de podcast

Recensie 'News of the World'
8 februari 2021 om 14:17

Zeven jaar na het succes van Captain Phillips (2013) komen regisseur Paul Greengrass en Tom Hanks weer samen voor een nieuw project, News of the World (2020). Voor de zoveelste keer kruipt Hanks in de huid van een Captain, Captain Kidd, een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog, die na afloop van de oorlog zijn geld verdient als rondtrekkende nieuwslezer.

Op een van zijn reizen stuit de Captain op een dramatisch tafereel: een man die gelyncht blijkt te zijn en een meisje dat achtergebleven is en bovendien alleen een inheemse taal, Kiowa, spreekt. Het blijkt dat het meisje Johanna (Helena Zengel) heet en dat de opgehangen man met haar onderweg was naar haar oom en tante. Ze is haar ouders kwijtgeraakt en is opgegroeid bij de Kiowa indianen. Toen het leger haar bij de Kiowa weghaalde, werd zij voor de tweede keer wees. Noodgedwongen besluit de Captain Johanna naar de voor haar onbekende familie te brengen. Daarna zal hij zelf, na jaren, terugkeren naar zijn thuisstad San Antonio. Samen gaan ze op weg naar, wat zij hopen, een thuis zal zijn.

Debuut

News of the World heeft niet de snelheid of de spanning van de Bourne-films of Green Zone (2010) en is hiermee geen typische Greengrass-film. In plaats daarvan is het een mooi verhaal dat focust op de sterke emotionele band tussen de twee hoofdpersonages, die elkaar ondanks een taalbarrière, leeftijdsverschil en verschillende culturele achtergronden, goed aanvoelen. Voor de 11-jarige Zengel is dit haar eerste Engelstalige film en ze maakt een veelbelovende start, want het leverde haar direct een Golden Globe-nominatie op. Ook voor Hanks is dit een primeur; nooit eerder was hij te zien in een western, maar zijn prestatie blijft onveranderd stabiel zoals we van hem gewend zijn.

Het verhaal is redelijk rechttoe rechtaan, soms traag en zelfs voorspelbaar en toch is dit geen film om uit de weg te gaan. Greengrass werkte samen met de bekende cinematograaf Dariusz Wolski (The Martian, The Mexican). Zijn bijdrage aan deze film is schitterend. We krijgen de woestijn in de mooiste frames en kleuren te zien, ondersteund door de pakkende score van de beroemde componist James Newton Howard (The Sixth Sense, The Tourist). Alleen dit maakt het kijken al waard.

Contrasten

Wanneer de Captain en Johanna, die Cicada zegt te heten, elkaar ontmoeten, is er een taalbarrière vooral omdat Johanna in plaats van te praten soms brult en gilt. Dit komt als onwaarschijnlijk over, Johanna is immers wel degelijk een taal machtig. Gelukkig is de Captain begripvol en zorgzaam van karakter, al lijken zijn acties niet altijd in lijn met zijn inborst. Zo weigert hij Johanna Cicada te noemen en grijpt hij haar ruw bij haar nekvel. Het lijken discrepanties, maar wellicht zijn deze scènes ingezet om de kijker te laten ervaren hoe de band tussen de twee hoofdpersonages zich ontwikkelt.

Fake News

De film haakt in op een actueel onderwerp, namelijk de kracht van de media en de invloed die de nieuwsbrenger kan uitoefenen op het publiek. Anders dan de media vandaag de dag, lijkt de Captain in tijden van grote verdeeldheid het gevoel van saamhorigheid bij de bevolking aan te wakkeren met zijn nieuwsverhalen, die met enthousiasme ontvangen worden. Degenen die houden van een pretentieloze film die voor een breed publiek geschikt is, zullen zeker genieten van deze productie.

3.5 / 5
News of the World (2020)
6.8