Recensie 'The Silencing'

Eerlijkheid duurt niet altijd het langst

Recensie 'The Silencing'
26 februari 2021 om 18:38
8 maart 2021 om 14:16

Op zoek naar een seriemoordenaar; waar hebben we dit eerder gezien? Het leven van Rayburn Swanson (Nikolaj Coster-Waldau), een voormalig professioneel jager en stroper, gaat niet over rozen. Hij is een verbitterde man die treurt en drinkt om zijn dochter Gwen. Zij is vijf jaar geleden spoorloos verdwenen. In The Silencing (2020) staan de thema's belangen en belangenverstrengeling centraal. Wat is het belang van de moordenaar?

Vanwege zijn dochter heeft Rayburn een carrièreswitch gemaakt en nu is hij verantwoordelijk voor een toevluchtsoord voor wilde dieren. Hij is de enige die in het reservaat woont aan de rand van een meer. Het reservaat met de naam Gwen Swanson, inderdaad de naam van Rayburns dochter, heeft een aantal onheilspellende situaties te verbergen. Op een dag wordt er een dood meisje gevonden. Ze heeft een wond, veroorzaakt door een speer. Rayburn vraagt aan sheriff Alice Gustafson (Annabelle Wallis) of hij het lichaam kan zien. Hij denkt dat dit meisje misschien wel zijn dochter zou kunnen.

Eigenzinnig politiewerk

Sheriff Gustafson is een ander verhaal, maar net zo intrigerend. Ze is nieuw, onbekend met de lokale cultuur en wordt door haar mannelijke collega's niet bepaald gewaardeerd. Ze sluipt op eigen houtje huizen binnen en lapt daarmee de regels van de politie aan haar laars. Bovendien is haar broer Brooks (Hero Fiennes Tiffin) niet bepaald van onbesproken gedrag. Haar hulp aan hem gaat ver.

Na de vondst van het dode meisje volgt een klopjacht op de dader. Maar zij is niet het enige slachtoffer. Rayburn ziet op de camerabeelden van het reservaat een meisje (Charlotte Lindsay Marron) op blote voeten rondrennen. Tot zijn grote schrik verschijnt even later een figuur in camouflage-outfit die de camera blokkeert. Sheriff Gustafson denkt dit figuur te herkennen.

The Silencing moet het vooral hebben van de locatie, de voortreffelijke muziek van de broers Brooke en Will Blair (o.a. Green Room (2015) en No Man's Land (2020)) en de adembenemende cinematografie van Manual Dacosse. Het verhaal is niet origineel maar kent wel zeer spannende momenten. Sudbury in Canada is een geliefde filmlocatie voor thrillers want ook Resident Evil (2002), The Captive (2014), Slasher en Rebirth (2016) (en de lijst is nog langer) zijn hier opgenomen. Dat is niet zo vreemd: de locatie heeft een beklemmende naargeestige sfeer waar het altijd bewolkt lijkt te zijn. Naast het enorme reservaat en de afgelegen huizen, herbergt het industriegebied de nodige leegstaande fabrieken en veel Ford Rangers. Je kent ze wel: een pick-up met open laadbak. Dit type truck speelt een belangrijke rol.

Onbetrouwbaar slotstuk

De ontknoping is verre van geloofwaardig. De fles Red Wing die Rayburn kocht op de dag dat zijn dochter verdween, staat nog altijd ongeopend in het keukenkastje. We zien Rayburn naar het meer lopen met de fles in zijn hand. Dit is een breuk in de verhaallijn en geeft de film een moralistisch tintje wat haaks staat op de rauwe sfeer.

In twee zinnen wordt de verklaring van de moordenaar uit de doeken gedaan, maar deze is zo vergezocht dat zelfs de minst ervaren thrillerkijker hier geen genoegen mee neemt. De vraag blijft 'waarom'? Als kijker wil je meer, want de verfilming van regisseur Robin Pront naar het verhaal van Micah Ranum (Harvest Moon (2015)) biedt zeker potentie. Wat overblijft is een film die ideaal is voor een bewolkte zondagmiddag.

2.5 / 5
Beeld: Still 'The Silencing' via TMDb