Recensie 'Old'

Vergankelijkheid als sleutelwoord

Recensie 'Old'
29 juli 2021 om 19:38

We maken kennis met de familie Cappa: vader Guy (Gael García Bernal), zijn vrouw Prisca (Vicky Krieps), hun zoontje Trent (Alex Wolff) en dochter Maddox (Thomasin McKenzie). Ze hebben een vakantie geboekt in het Anamika resort. Anamika betekent 'anoniem' en dit zal later nog een extra betekenis krijgen. De Cappa's worden door de hotelmanager uitgenodigd om naar een exclusief strand te gaan, alleen voor speciale gasten. Eenmaal gearriveerd, blijken er meerdere gasten te zijn. Na de eerste dode en de kinderen die in rap tempo volwassen worden, blijkt het idyllische strand een geheim met zich mee te dragen: elk half uur worden ze één jaar ouder. Iets op dit strand lijkt de wetten van de natuur te breken…

Weet je nog dat je als kind zandkastelen bouwde op het strand? Je was geconcentreerd bezig met zand, water, schepjes en een emmer. Je dacht niet aan gisteren of morgen. Je leefde helemaal in het nu. Guy is een verzekeringsadviseur en maakt risicoanalyses van specifieke situaties. Hij leeft in de toekomst. Prisca, wat overigens 'oud' betekent, is curator in een museum en is naar eigen zeggen dagelijks omringd met menselijke botten. Zij leeft in het verleden. Geen van beiden leeft in het heden en laat dat nou een centraal thema in deze film zijn.

Beeldenstroom

Old (2021) is losjes gebaseerd op de grafische novelle Sandcastle uit 2010 van tekenaar Frederik Peeters en scenarist Pierre-Oscar Lévy. Er is geen enkel personage in Sandcastle dat kan ontsnappen aan het lot: ouder worden en overlijden. De novelle is een fabel, geen thriller._ Old _is echter gepresenteerd als een psychologische thriller door de interessante verhaallijnen die Manoj Night Shyamalan erin heeft verwerkt. Waarom zijn er onder de strandgangers relatief veel mensen met een medische aandoening?

Zelfs als zijn thematische ambities niet goed uit de verf komen, blijft Night Shyamalan (o.a. The Sixth Sense (1999)) een begaafde visuele filmmaker. Om de verwarring van de karakters te verbeelden, wordt in Old veelvuldig gebruikt gemaakt van panorama-shots vanuit vogelvluchtperspectief, ronddraaiende onscherpe beelden en cutaway shots; het knippen naar een shot ter verduidelijking van het onderwerp en dan weer terug naar het begin shot. Cinematografisch pakt Old goed uit. Maar misschien zijn al deze camerastandpunten ook een strategie om dynamiek te brengen in die ene locatie, namelijk een strand.

Levenslessen

Horrorfilms en thrillers spelen in op én voeden onze angsten: seriemoordenaars met een bijlenfetish, uit zichzelf pratende poppen, demonen, geesten en ander gespuis. De kans dat je te hiermee te maken krijgt is verwaarloosbaar. Ouder worden is echter onvermijdelijk. Old is opgebouwd uit meerdere verhaallijnen. De film is uiteindelijk een exercitie in existentialisme. Wat doen we met de tijd die ons is gegeven? Hoe ga je om met lichamelijke en neurologische aandoeningen als je ouder wordt? Er is iets op het strand dat er voor zorgt dat iedereen razendsnel verouderd. Het is een race tegen onze grootste vijand: tijd.

Dan de centrale verhaallijn. De oplettende kijker heeft in de eerste vijf minuten al door hoe de vork in de steel zit. Ja, Night Shyamalan geeft echt de clue in het beginstadium weg. Hij kiest er daarnaast voor om de laatste twintig minuten alles tot in detail uit te leggen. Dat had niet gehoeven: het haalt het magische element weg, zoals tijd alles wegneemt. Als een zandkasteel dat door het water wordt weggespoeld.

3.5 / 5

Old is nu te zien in 1 bioscoop.

Beeld: Still 'Old' via Filmdepot