Recensie 'Being the Ricardos'

Een lange week

Recensie 'Being the Ricardos'

Lucille Ball, meest bekend als tv-personage Lucy en de Koningin van de Komedie, was de grootste, meest energieke en doortastende tv-actrice van de jaren 50 en 60. Met haar vele shows waaronder I Love Lucy (1951–1990) bereikte zij samen met haar echtgenoot Desi Arnaz (Javier Bardem), die ook in de show haar echtgenoot Ricky speelde, een wereldwijd publiek. Being the Ricardos (2021) neemt ons mee achter de schermen tijdens moeilijke tijden in haar leven waar we naast het personage Lucy ook de persoon Lucille (Nicole Kidman) leren kennen.

Het is maandagochtend als de cast en crew, zoals elke week, het script doornemen voor de show van vrijdagavond. Deze maandag start echter anders. Gisteravond is het nieuws naar buiten gekomen dat Lucille zich zestien jaar geleden aanmeldde bij een communistische partij en dat in een tijd waarin de gemiddelde Amerikaan, dus ook de Lucy-fans en sponsoren, bang zijn voor alles wat met communisme te maken heeft. Zal Lucy vrijdag nog wel fans hebben? Desondanks probeert Lucille zoals gewoonlijk de show naar haar hand te zetten maar dit wordt, hoe groots zij ook is, niet gewaardeerd door de mannelijke crewleden. Ook Desi heeft er duidelijk moeite mee in Lucilles schaduw te leven. Als Lucille diezelfde week ook nog aankondigt zwanger te zijn, komt haar carrière helemaal aan een zijden draadje te hangen. Een zwangere vrouw op tv is absoluut ongehoord! Haalt ze het überhaupt tot vrijdag?

Dubbelleven

Being the Ricardos is geregisseerd door Aaron Sorkin, de filmmaker die dol is op het verfilmen van waargebeurde verhalen. Hij koos Kidman en Bardem, die niet bekend staan om hun komische timing, als zijn hoofdrolspelers; iets waar de regisseur veel kritiek op kreeg. Het duurt even voordat je Lucille ziet in plaats van Kidman met een anachronische wenkbrauwstijl, maar wat wel snel duidelijk wordt is dat Kidman twee rollen speelt: Lucille én Lucy, karakters die ver uit elkaar liggen. Kidman wisselt moeiteloos van de steeds lager wordende rokerige stem van Lucille, naar het bijna knauwende geluid van Lucy en voordat je het weet is Kidman, Kidman niet meer. De rol van Desi/Ricky is oppervlakkiger en geeft Bardem weinig kans om echt uit te pakken, wellicht om te benadrukken dat Desi werkelijk 'the second banana' is geweest.

Sorkins signatuur

Being the Ricardos heeft geen complex of gedetailleerd plot. Het is mede daardoor dat de film niet voor iedereen toegankelijk is. Wie weinig tot niets weet van deze sterren, zal na het kijken Google moeten beraden om de gaten in te vullen. Het is niet ondenkbaar dat oud-Hollywoodfans moeite zullen hebben met het in chronologische zin afwijkende plot dat zich niet waagt aan diepe emoties of de psychologie van de karakters. Daarnaast heeft de film de kans niet gepakt om de kostuums en het setontwerp in de spotlight te zetten. De styling is daar zeker, maar krijgt weinig aandacht. De kracht van de film ligt meer in het script dat, volledig in Sorkins stijl, vlot is met hier en daar wat humor.

De film geeft een goed beeld van de positie van vrouwen in die tijd; hoe vakkundig of intelligent je ook was in je privéleven, carrière of in de maatschappij, je had weinig kansen zonder goedkeuring en steun van mannen. Hoewel Being the Ricardos veel goede elementen heeft, maken deze bij elkaar opgeteld toch geen geweldige film.

3 / 5

Being the Ricardos is nu te zien op:

Prime Video