Recensie Sneekweek

Sexy thrillerkomedie op het Friese water

Lotte van Erp
om 12:23

Is Martijn Heijne met Sneekweek de nieuwe Dick Maas? Het scenario van producent Klaas de Jong mocht Heijnes speelfilmdebuut betekenen. De sexy thrillerkomedie is een zeer specifiek genre en vooral populair in Amerika, met als bekendste voorbeeld toch wel Scary Movie. Voeg hier seks, drank, pillen en een Fries landschap aan toe en een oerhollandse Sneekweek is geboren.

Sneekweek

Zes bevriende studenten komen naar de jaarlijkse feestweek op de Friese wateren om te zeilen en lekker los te gaan. Bij aankomst stijgt de spanning al snel, omdat de grote villa niet door een van hen is geregeld. Als de eerste nacht aanbreekt is dat vergeten en mengt het gezelschap zich in de partysferen. Ondertussen heeft Merel (Carolien Spoor) last van een gebeurtenis uit het verleden. Twee jaar eerder is er iets gebeurd dat niemand is vergeten, en zij denkt dat er daarom nu wraak op hen wordt genomen. Haar vriend Thijs (Jelle de Jong) heeft moeite om haar te geloven. Merel wordt door de manipulatieve Boris (Jord Knotter) als ‘gestoord’ bestempeld. Maar er ontstaat juist wantrouwen tegenover hem als op begint te vallen wat voor hoeveelheden Ritalin en Prozac hij slikt. Peter (Jonas de Vuyst) is het lulletje van de groep en voelde al langer aan dat er iets niet klopte. Wanneer hij besluit terug naar huis te gaan is het te laat. Ontkomt de vriendengroep aan het lot dat hen te wachten staat?

Referenties aan Amsterdamned en Scary Movie

Het verhaal doet denken aan Amsterdamned (1988). Geheimzinnige moorden die elkaar opvolgen, een dader die niet te traceren is en de vele scènes op, langs en in het water. Maar de tijdsgeest rukt deze vergelijking uit zijn verband. Zo’n twintig jaar geleden was een film van dit genre nieuw en zelfs indrukwekkend. Dat kan van Sneekweek niet gezegd worden. Heijne heeft zich niet beperkt als het gaat om flauwe humor. Onder andere de politie (Sanne Langelaar en David Lucieer) komt met zulke droge grappen uit de hoek dat het lijkt alsof het moordspel niet eens serieus genomen wordt. De referenties aan Scary Movie zijn overduidelijk. Gillende meisjes die met grote wonden weg proberen te kruipen, een gemaskerde moordenaar en angstaanjagende appjes en ringtones. Aan naakt ontbreekt het ook niet. Maar het zou dan ook geen typisch Nederlandse film zijn als er geen bloot en seks in zit. Het voorspellende scenario en slappe teksten maken het geen toevoeging aan de al bestaande films in dit genre.

Snel en flitsend

Toch blijft het een feest om naar die prachtige omgeving, de zeilwedstrijden, de mooie mensen en het gefeest te kijken. Doordat de opnamen tijdens de Sneekweek zelf waren, is de sfeer optimaal te zien en te voelen. De film is snel en flitsend, zowel qua beeld als geluid. Actie, passie en angst is de rode draad van het verhaal. Voor een avondje flink schrikken zit je zeker goed. Een onderhoudende film maar zeker geen klapper.

3 / 5

Trailer Sneekweek