Verstoppertje spelen

Recensie Wakefield

Michel van Dam
om 11:07

Overspannen echtgenoot, echtelijke ruzies en jaloezie. Stress op het werk, stroomuitval en een wasbeer zijn de ingrediënten van deze film. Klinkt dit als een vreemd uitgangspunt? Dat is het ook, maar dan wel op een uiterst onderhoudende en originele manier. Gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van E.L Doctorow. De regie is in handen van Robin Swicord (The Jane Austen Bookclub).

Wakefield

Howard Wakefield (Bryan Cranston) is advocaat en aan het eind van zijn Latijn. Als hij na een dag werken vermoeid in de trein zit, valt de stroom uit. Noodgedwongen loopt hij naar huis. Eenmaal thuis wordt zijn aandacht gegrepen door een wasbeer. Hij volgt het beest, maar deze vlucht de garage annex zolder in. Als het beestje eenmaal verjaagd is, besluit Wakefield nog even op de zolder te blijven zitten. Even tot rust komen. Minuten worden uren, uren worden dagen. Dagen worden weken en weken worden 9 maanden. Hij neemt letterlijk afstand van zijn comfortabele leven en aanschouwt rustig hoe het leven zonder hem is.

Door het zolderraam bekijkt hij vanuit zijn luie stoel zijn vrouw en twee dochters. Wat gaat zijn vrouw doen? Wat is haar volgende stap na een aantal dagen? Howard vind het allemaal bijzonder amusant. Als kijker vraag je je af of hij echt overspannen is of dat hij gewoon een morbide gevoel voor humor heeft. Balanceert de man niet op de rand van een zenuwinzinking? Een enkele keer komt hij naar buiten, meestal ’s nachts, op zoek naar eten of andere attributen. Hij wordt bijzonder inventief om het leven op zolder vol te houden.

Overpeinzingen

Waarom zit hij liever op de zolder? Waarom gaat het leven voor zijn vrouw en dochters gewoon door? Wordt hij eigenlijk wel gemist? Is zijn vrouw niet te jong voor hem? Wat doet zijn collega bij zijn vrouw? De monologen (zijn overpeinzingen) die hij met zichzelf heeft over zijn gezin zijn ware toneelstukjes en uiterst geestig. Komisch talent mag Cranston zeker niet ontzegd worden. Gaandeweg leren we door middel van flashbacks Wakefield en zijn verleden beter kennen en dat maakt hem niet bepaald sympathieker. Echter tijdens zijn loutering komt hij tot de kern van zijn zoektocht. Over waarom hij niet meer gelukkig is met zijn huidige leven.

Het verhaal is een enkele keer ongeloofwaardig. De garage ligt pal naast het huis en niemand gaat daar een kijkje nemen. Hij wordt ook door niemand gezien. Het zijn kleine bevindingen tegenover de grote acteerprestatie van Cranston. In de serie Breaking Bad was Cranston natuurlijk al meesterlijk, maar hij laat met deze film zien wat een veelzijdig acteur hij is. Het grootste gedeelte van de film is hij in beeld en hij moet de film dragen. Hij imponeert in elke scène. Enkele bijrollen zijn sterk, maar niet alle acteurs weten te overtuigen.

Onconventioneel

Swicord weet een knappe mix te maken tussen drama en zwarte humor. De film heeft een serieus thema maar in enkele scènes kan hardop gelachen worden. De karakters blijven helaas wel een beetje vlak. De film kent een onconventioneel einde. Maar wel een volgens de Hollywood-traditie. Hoe dat einde zal zijn ligt beklonken in de scène ervoor. Ergens verwacht je dat het zo zal gaan maar je hoopt het niet. Welk einde jij als kijker prefereert, hangt af van jouw empathie jegens Wakefield gedurende de film.

3.5 / 5