Geen ontsnappen aan

Recensie Detroit

Jeroen van Bree
om 08:05

In de zomer van 1967 braken hevige rellen uit in Detroit die vijf dagen duurden en waarbij uiteindelijk 43 mensen om het leven kwamen, vele tientallen miljoenen aan schade werd aangericht en meer dan 7.000 mensen werden gearresteerd. Tegen de achtergrond van dat slagveld speelt de nieuwe film van regisseur Kathryn Bigelow zich af.

Detroit

Bigelow en scenarist Mark Boal (die eerder samenwerkten aan The Hurt Locker en Zero Dark Thirty) leggen de focus op de gebeurtenissen in het Algiers Motel op de derde nacht van de onlusten. De politie bestormt dat motel omdat ze denken dat van daaruit een scherpschutter het vuur heeft geopend op de ordetroepen. Vervolgens terroriseren ze onder het mom van een ondervraging de zeven zwarte mannen en twee blanke vrouwen die ze daar aantreffen.

Ferguson

Politiegeweld is dus waar het in dit verhaal om draait. En dan specifiek dat van blanke agenten tegen zwarte burgers. Een actueel thema in de Verenigde Staten en daarom ook de reden dat Boal en Bigelow (beiden blank) in 2014 besloten deze film te maken. In dat jaar ging een blanke politieagent vrijuit nadat hij een ongewapende zwarte tiener had neergeschoten in Ferguson. Boal en Bigelow maakten er – net als bij hun twee vorige films – een semi-journalistiek project van. Journalistiek in de zoektocht naar wat er die nacht precies gebeurd is. Minder in de zoektocht naar oorzaken en context. Dat laatste is meteen de kritiek die je op deze film kunt hebben, maar daarover later meer.

Ondraaglijk

Wat vanaf de opening van Detroit opvalt is dat Bigelows stijl uitermate geschikt is voor het in beeld brengen van de chaos die deze vijf dagen moet hebben gekenmerkt. Haar beweeglijke camera – af en toe afgewisseld met nieuwsbeelden van destijds – plaatst je er als kijker middenin en maakt de dreiging en nervositeit voelbaar. Maar Bigelows manier van filmen komt pas echt tot zijn recht tijdens de centrale scènes van de film die zich in het Algiers Motel afspelen. De regisseur is een meester in het vasthouden van de spanning tot het moment dat het bijna ondraaglijk wordt. Door ons dicht op de actie te plaatsen en geen adempauze te gunnen – we verlaten gedurende pak ‘m beet een uur van de speeltijd het Algiers Motel niet – gaan we mee in de ervaring van de slachtoffers.

Nauwgezet

Dat levert een kijkervaring op die je bij tijd en wijle bij de keel grijpt. Het fysieke en verbale geweld is heftig. Overigens zonder dat je het gevoel krijgt dat een pijnlijke geschiedenis wordt geëxploiteerd voor een spannend Hollywoodverhaal. Het wordt rauw opgediend en het heeft er alle schijn van dat Mark Boal zo nauwgezet mogelijk de gebeurtenissen van die nacht heeft gereconstrueerd.

Wat hij in zijn scenario daarentegen niet heeft gedaan is licht werpen op de context en achtergronden van deze rellen. Met uitzondering dan van een nogal misplaatste animatie die aan de film vooraf gaat en dit alles in een minuutje moet uitleggen. Die lijkt er op een later moment onder druk van de producenten voor geplakt en had beter achterwege kunnen blijven. Detroit heeft voldoende waarde als beklemmende vastlegging van een afschrikwekkend voorbeeld van politiegeweld. Er zijn andere filmmakers die meer te zeggen hebben over de maatschappelijke krachten achter dit soort incidenten, toen en nu.

3 / 5