Een prachtig kunstwerk

Recensie Vele hemels boven de zevende

Andrea Huntjens
om 12:17

Eenzaamheid hoeft niet enkel voor te komen wanneer je oud en alleen bent. Sommige vormen van eenzaamheid overvallen je, terwijl je te midden van al je vrienden en vriendinnen bent en iedereen gelukkig is. Eva denkt haar hele leven voornamelijk aan anderen in plaats van aan zichzelf, en ineens komt het besef: ze is helemaal alleen.

Vele hemels boven de zevende

In Vele hemels boven de zevende volgen we naast Eva nog vier andere personen, wiens levens onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De film is gebaseerd op de gelijknamige debuutroman van Griet Op de Beeck, die diverse prijzen won en hoog onderschreven werd. Haar roman schiep een beeld van de pijn en eenzaamheid van deze verwante mensen, die vooral vechten met zichzelf in plaats van met elkaar.

Debutanten

Belgisch regisseur Jan Matthys levert met Vele hemels boven de zevende zijn eerste langspeelfilm af. Brit Van Hoof, die de rol van Eva vertolkt, speelt haar eerste hoofdrol en het scenario werd geschreven door Griet Op de Beeck zelf. Zij weet de integerheid van haar roman perfect te vertalen naar het witte doek. In deze film van debutanten valt alles precies op zijn plek: het scenario is ingetogen en herkenbaar, de cameravoering is intiem en meeslepend en de muziek – geschreven door woordkunstenaar Spinvis – is prachtig.

Vele hemels boven de zevende laat zien hoe iedereen – van meisjes van twaalf tot mannen van zeventig – kunnen worstelen met de liefde, eenzaamheid en de eindigheid van het leven. Het is bijzonder dat juist normale mensen de hoofdrol spelen in dit verhaal, omdat dat het zo herkenbaar maakt. Je kunt je met ieder van de personen identificeren en begrijpt hun vraagstukken en twijfels. Dit maakt van Vele hemels boven de zevende een film die je bijblijft, omdat het problemen aankaart die zich in meerdere periodes van een mensenleven voordoen.

Een kunstwerk

Het zou zonde zijn om in deze recensie te veel weg te geven van het plot van Vele hemels boven de zevende. De film is namelijk veel meer dan enkel een goed verhaal of een mooi beeld: het is een klein kunstwerkje, dat je optilt en meeneemt, om je vervolgens te laten vallen. Het knapste is dat het verhaal openstaat voor je eigen beleving, waardoor iedereen waarschijnlijk met een ander gevoel de bioscoopzaal zal verlaten. Het zal je laten lachen, of huilen, of allebei tegelijkertijd.

Zelden komt het voor dat een film je zo bijblijft en zich zo in je hoofd weet te nestelen als Vele hemels boven de zevende doet. Het laat je happen naar adem, lachen door je tranen heen en uiteindelijk blijf je verslagen achter. Vele hemels boven de zevende is als een twee uur durend Spinvisliedje: aangrijpend, persoonlijk en zó ontzettend knap gemaakt.

5 / 5
Vele hemels boven de zevende is nu te zien in 26 bioscopen.