Citizen Kane zonder Rosebud

Recensie All the Money in the World

om 09:26

De opnames van All the Money in the World waren al afgerond toen het roer ineens volledig om moest. Ongetwijfeld is dit stuk niet uw eerste kennismaking met de nieuwste film van Ridley Scott. De val van Kevin Spacey maakte dit biografische drama al voor de release tot wereldnieuws. Hoog tijd om alle commotie welbewust te verruilen voor de grillen van de film.

All the Money in the World

Spaceys rol als gierige oliemagnaat ging naar Christopher Plummer, de oudgediende die in Atom Egoyans Remember (2015) al toonde het acteren nog niet verleerd te zijn. De keuze voor Plummer is een slimme geweest. De dikke lagen make-up die het bejaarde personage van John Paul Getty vereisen heeft de Sound of Music-acteur niet meer nodig. In de beginfase van All the Money in the World ontvouwt zich hoe Getty’s afstotelijke houding aan de basis zal staan van het verdere narratief. John Paul Getty III (een rol van Charlie – niét de zoon van – Plummer) wordt ontvoerd door een stel Calabrische criminelen, die stante pede 17 miljoen losgeld eisen. Getty Juniors gescheiden moeder (Michelle Williams) ziet zich afhankelijk van de toegeeflijkheid van haar schatrijke schoonvader, maar die weigert resoluut. Het dieptepunt van Getty’s gierigheid wordt bereikt als hij informeert naar de aftrekbaarheid van de belasting op het losgeld.

Dromen van Xanadu

De vergelijking met Citizen Kane (1941) dringt zich in de loop van de film steeds sterker op. Scott heeft zich zeker laten inspireren door het tragische verhaal van de door Orson Welles gespeelde mediatycoon. De holle ruimtes van het machtige landhuis echoën iets van de kale vertrekken in Kane’s Xanadu. Een maquette van een Romeinse villa markeert zowel Getty’s toekomstdroom als zijn levenshouding. Waar Kane de mensen om hen heen vergat of verwaarloosde, spreekt Getty expliciet uit in het geheel niet om mensen te geven. Plummer overtuigt als acteur, maar zijn idealen blijven volstrekt tweedimensionaal: in de door hemzelf geageerde tegenstelling tussen de pracht van objecten en de onbetrouwbaarheid van de mens zit geen enkele vorm van ontwikkeling.

Een schrijnend gebrek

Op die manier voelen meer elementen binnen het scenario van David Scarpa vlak aan. Voor een film van 132 minuten ontbreekt de diepgang die het plot naar een hoger niveau had kunnen stuwen. Scott slaagt er daarnaast niet in de film een zekere flow mee te geven, die ervoor zorgt dat je constant geboeid blijft. Misschien ligt dat deels ook aan de kwaliteitsverschillen binnen de cast: de jonge Plummer heeft tussen sterren als Williams en de oude Plummer niets te zoeken. Omdat de oude Getty weigert te betalen, ziet de scenarist zich gedwongen de interacties tussen Getty Junior en de amateuristisch vertolkte criminelen uitgebreid aan bod te laten komen (de climax volgt overigens op een keukentafel – kijkers met tere zielen zijn bij dezen gewaarschuwd).

Eenzaam hoogtepunt

Hoewel het conflict tussen Williams en Plummers Getty belangrijk is voor het verhaal, delen de twee betrekkelijk weinig scènes. Een inspiratieloze Mark Wahlberg (hier als onderhandelaar en voormalig CIA-agent) dient vaak als tussenpersoon, met als directe gevolg dat veel stukken geen enkele indruk achterlaten. Desondanks slaagt Williams er haast eigenhandig in de film op de valreep overeind te houden; de bij vlagen prachtig geschoten beelden en de klassieke score van Daniel Pemberton doen dan de rest.

3 / 5