Wanneer je ambitie op het veld het wint van de trouw aan jezelf

drama / romantiek
119 minuten (1u59m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer gt

Daniel Singelenberg
om 09:57

Ook in de voetbalwereld is ‘diversiteit’ tegenwoordig een heikel thema, en dat wordt zeer doeltreffend aan de orde gesteld in de film Mario van de Zwitserse cineast Marcel Gisler (Rosie’s Son). Mario is een 19-jarige speler in het jeugdteam van ’BSC YB’ (Young Boys) uit Bern. Hij droomt ervan het volgende seizoen geselecteerd te worden voor het eerste elftal en daarmee definitief professional te worden. Met de even oude Leon deelt hij een appartement, waar hij smoorverliefd wordt op zijn teamgenoot.

Mario

Problemen in de kleedkamer

Al gauw blijkt de geaardheid van de jongens en de relatie die ze hebben bij de andere spelers op grote bezwaren te stuiten. Zo zijn er allerlei pesterijen in de kleedkamer, variërend van het en masse verlaten van de doucheruimte wanneer beide jongens daar binnenstappen, het aanbrengen van harde homoporno aan de binnenzijde van een locker tot het achterlaten van een anti-homopamflet en een dildo op één van de banken. Ook worden ze gechanteerd door een teamlid dat in ruil voor het stoppen van de pesterijen vaker wil worden aangespeeld. Het is wel duidelijk dat hier nog veel emancipatie valt te verrichten.

Teamleiding solidair

De leiding van de club zit in een lastig parket met de situatie. Enerzijds willen ze achter de jongens blijven staan, maar anderzijds hebben ze te maken met de harde commerciële eisen van de voetbalwereld. Ze hebben flink geïnvesteerd in hun talent, maar is die investering straks bij een transfer naar een andere club nog wel rendabel? Welke club koopt een speler waarvan bekend is dat die homo is? En hoe gaan de supporters van de tegenpartij dan op de tribune reageren wanneer ze het veld op komen?

Uitstekend scenario

Het originele scenario, van regisseur Marcel Gisler (Beste Script, Swiss Film Prize) en Thomas Hess, die met het idee kwam voor de hele onderneming, doet goed recht aan de realiteit van dit gegeven. Het zijn allemaal levensechte ontwikkelingen die we in deze sympathieke film krijgen voorgeschoteld, zowel waar het de voortgang van de relatie van de beide jongens betreft als de reactie daarop van de ploeggenoten en de clubleiding. Zo is in het script bijvoorbeeld de logische keuze gemaakt van Leon een aanvaller in het team te maken, die later fel van leer trekt tegen zijn ploeggenoten en ze toebijt wat ze er eigenlijk mee te maken hebben dat hij en Mario een relatie hebben, en wat ze in bed doen, en waar ze zich eigenlijk zo bedreigd door voelen. Hij wordt als meer zelf-accepterend neergezet, en heeft ook al allerlei dating-ervaringen met Grindr achter de rug. Mario is veel terughoudender, en zit feitelijk nog in de kast, wat hem extra kwetsbaar maakt.

Goed geacteerd

In beide hoofdrollen wordt uitstekend geacteerd, zowel door Max Hubacher (Der Hauptmann) als Mario (Beste Acteur, Swiss Film Prize) en ook door Aaron Altaras (Die Unsichtbaren) als Leon. Wat ook hielp is dat beide jongens van BSC YB een speciale, wekenlange voetbaltraining kregen aangeboden, zodat ze op het veld niet van echte spelers zijn te onderscheiden.

Voetbalkantine

Hopelijk gaat iedere club deze Winnaar Beste Film bij de recente Roze Filmdagen straks in hun kantine vertonen om zo flink bij te dragen aan de acceptatie van spelers die ‘anders’ zijn.

4 / 5