Recensie Escape from Pretoria

Een zenuwslopende ontsnapping

Sarah Sitanala
om 12:00

Escape from Pretoria draait om de ontsnapping van anti-apartheidsactivisten Tim Jenkin (Daniel Radcliffe), Stephen Lee (Daniel Webber) en medegevangene Leonard Fontaine (Mark Leonard Winter) uit Pretoria Central Prison. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en speelt zich af in het Zuid-Afrika van 1979.

Escape from Pretoria

Zowel Jenkin als Lee waren belangrijke blanke ANC-activisten en vochten voor de gelijke rechten van zwarte Zuid-Afrikanen. Waar je voorheen misschien bij het zien van Daniel Radcliffe onmiddellijk moest denken aan Harry Potter, is de geliefde tovenaarsleerling bijna niet meer te herkennen als gespierde activist met volle baard. Radcliffe blijkt banden te hebben met Zuid-Afrika, zijn grootouders werden geboren in Kaapstad.

Complot

Jenkin en Lee stonden bekend om hun werkwijze: het opblazen en op die manier verspreiden van tassen vol illegale ANC-pamfletten. Op deze wijze opent regisseur Francis Annan dan ook zijn film. Als kijker zit je meteen op het puntje van je stoel en ben je getuige van een operatie die duidelijk al heel veel keren eerder is uitgevoerd. Door handgebaren maken de twee aan elkaar duidelijk wat er moet gebeuren. Als kijker verwacht je het ergste, maar de ‘bom’ die geplaatst wordt, blijkt uiteindelijk ‘slechts’ een hoop pamfletten te zijn.

Niet lang daarna wordt het tweetal opgepakt en vastgezet wegens het produceren en verspreiden van achttien verschillende pamfletten namens verboden organisaties, inclusief het ANC. Zoals de titel van de film doet vermoeden draait het verdere verloop van het verhaal om de vraag of het ze lukt uit het streng beveiligde Pretoria Central Prison te ontsnappen.

Samen met andere politieke gevangenen smeden zij een complot om op ongeziene wijze de ‘voordeur’ van de gevangenis uit te lopen. Hoewel het plan, in al zijn eenvoud indrukwekkend, gedoemd lijkt te mislukken, zit je als kijker continu op het puntje van je stoel.

Gedachtegoed

Als Jenkin op een gegeven moment op een klungelige manier de voorbereidingen bijna in de soep laat lopen door een stuk hout uit het raam van zijn cel te laten vallen, weet je als kijker bijna niet waar je het zoeken moet. Door het camerawerk is het net alsof je naast Radcliffe in zijn cel zit en van dichtbij de paniek in de ogen van de acteur ziet.

Hoewel de film bestaat uit een verscheidenheid van ingrediënten die de film naar een hoger niveau zouden kunnen tillen, denk aan: historie, spanning en een nobel gemeenschappelijk doel, is het jammer dat de film desondanks erg aan de oppervlakte blijft. De karakters zijn namelijk weinig uitgediept, maar wellicht was er geen ruimte om dieper in te gaan op de relatie tussen Jenkin en Weber en hun gedachtegoed. Op een paar kleine aanwijzingen na, zo heeft Jenkin aan het begin van de film een zwarte vriendin, wordt niet duidelijk toegelicht waarom zij de strijd tegen apartheid een warm hart toekennen.

Het zou ook kunnen dat de makers ervan uitgaan dat bij de kijker al een zekere voorkennis aanwezig is. Is dat niet het geval, dan kun je als kijker heus genieten van bijna twee uur aan filmvermaak.

3 / 5
Escape from Pretoria is nu te zien op Netflix.