Recensie Fahim

Talent in de dop

Michel van Dam
om 17:46

Hoe een talent voor schaken en een zeker doorzettingsvermogen uiteindelijk leidt tot een overwinning en een verblijfsvergunning. Regisseur Pierre-François Martin Laval maakt van dit waargebeurde verhaal een multiculturele komedie maar wel een met de nodige clichés.

Fahim

Het zoveelste talent

Fahim (Assad Ahmed) wordt op achtjarige leeftijd door zijn vader meegenomen uit Bangladesh om les te krijgen van een schaakcoach in Frankrijk. Ze hebben huis en haard verlaten en moeten asiel aanvragen. Dat gaat allemaal niet zonder slag of stoot. Bij de aanvraag worden ze tegengewerkt door een tolk die de aanvraag bewust saboteert. En bij de schaakschool waar ze kennis maken met de schaakgrootmeester Sylvain Charpentier (Gérard Depardieu) loopt het ook stroef. Sylvain heeft al zoveel van die talentjes gezien dat hij er in eerste instantie helemaal niets in ziet. Mathilde (Isabelle Nanty) runt de school en zij is degene die het talent wel ziet en Sylvain ervan moet overtuigen hem te trainen.

Boekverfilming

Martin Laval baseerde zich op de biografie van de schaker Fahim Mohammed (2000). Zijn verhaal is ook opgetekend in het boek A King in Hiding van de schrijvers Sophie Le Callennec en Xavier Parmentier. Parmentier is de echte coach van Fahim die in deze film de naam van Sylvain Charpentier heeft meegekregen. Naast Fahim trainde hij vele jonge talenten maar hij bouwde een persoonlijke band op met hem. Parmentier overleed in 2016 aan de gevolgen van kanker.

Ook in deze film is het een mix van hard werken en toewijding, terwijl we in de flashbacks van Fahim zien wat zijn achtergrond is. Er moet afgerekend worden met persoonlijke ervaringen en natuurlijk moeten er tegenslagen overwonnen worden. Zoals we dat vaker zien in films die rond dat thema zijn opgebouwd.

Luchtig van toon

Martin Laval probeert de film luchtig en komisch te houden door de zaken niet al te zwaar en te dramatisch neer te zetten en de humor zit hem vooral in de culturele verschillen tussen Bangladesh en Frankrijk enerzijds en Fahim en Sylvain anderzijds. Dat is soms wel iets te stereotype en kortzichtig neergezet.

De jonge Ahmed speelt de rol van Fahim met een aanstekelijk enthousiasme. De Franse taal nauwelijks sprekend komt Fahim overal binnen met een 'bon appetit', niet wetend wat hij eigenlijk roept. Het is een mooi contrast met de norsige en zwaarlijvige Sylvain. Al speelt hij dat, toch lijkt Depardieu zich door de film heen te sjokken en speelt hij op de automatische piloot. Hij is niet meer de acteur van weleer.

De strijd van Fahim wordt weerspiegeld op het schaakbord. Het moet hem een doel en houvast geven. Hij moet gaan leren van zijn overwinningen en van zijn nederlagen om steeds beter te worden. Door lokale en nationale toernooien stijgt Fahim in de ranglijst en wordt hij uiteindelijk in 2012 kampioen van Frankrijk onder de 12 jaar. Die overwinning en zijn talent leiden uiteindelijk tot een verblijfsvergunning voor het hele gezin. Al hebben ze daar een lange weg voor moeten afleggen.

Feelgoodfilm

Martin Laval levert een fijne maar veilige film af die nooit te kritisch wordt. Vragen als speelt Fahim echt voor zichzelf of voor de verblijfsvergunning die zijn gezin een veilig bestaan in Frankrijk garandeert worden niet gesteld. In de opzet van feelgoodfilm is het geslaagd maar het is minder geslaagd als tragikomedie die het ook had kunnen zijn.

2.5 / 5
Fahim is nu te zien in 29 bioscopen.

Trailer Fahim