Recensie 'Blind Ambition'

Ode aan talent en doorzettingsvermogen

Recensie 'Blind Ambition'

Ieder jaar wordt in Frankrijk het wereldkampioenschap wijnproeven gehouden. Het is een kleinschalig evenement, waar zo'n 25 landen aan meedoen. Het grootste deel van de deelnemers komt uit Europa, maar een aantal jaar geleden verscheen er onverwacht een sterrenteam uit Zimbabwe aan de start van de wedstrijd. Vier relatief jonge mannen uit het Afrikaanse land schoven voor het eerst aan in de Franse villa en lieten zien welk talent ze in huis hadden.

Van vluchteling tot sommelier

De vier zijn Joseph Dhafana, Marlvin Gwese, Pardon Taguzu en Tinashe Nyamudoka, inmiddels grote namen in de wijnwereld. Dat was een aantal jaar geleden wel anders. We ontmoeten de mannen in Zuid-Afrika, het land waar ze elkaar ontmoet hebben. De vier werden allemaal geboren in Zimbabwe en kregen daar op verschillende manier te maken met de slechte leefomstandigheden onder het regime van Mugabe. Om zichzelf en hun familie te helpen of zelfs te redden, vluchtten ze naar het welvarende buurland. Daar leerden ze elkaar kennen door een kersverse, gedeelde liefde voor wijn.

Meer dan wijn

Blind Ambition (2021) is de nieuwe documentaire van regisseursduo Robert Coe en Warwick Ross. De film lijkt in het begin vooral om de kunst van het blind wijnproeven te gaan, maar schijn bedriegt. De makers nemen de tijd om de vier mannen om wie de film draait goed te leren kennen en gaan uitgebreid met ze in gesprek. Ieder van hen heeft veel meegemaakt, zowel in het onveilige geboorteland als in hun nieuwe thuisland. Ze hebben moeilijke keuzes moeten maken, hebben familie verloren of moeten achterlaten en hard moeten aanpoten om hun leven op de rails te krijgen.

Zimbabwe op de wijnkaart

Dat de vier nu tot de top van de wereld der wijnproevers behoren, is dan ook een heuse prestatie te noemen. De mannen zijn trots, en dat is terecht. Het is een elitaire wereld die gedomineerd wordt door witte mannen van een zekere leeftijd, maar de heren laten zien dat het ook anders kan. Ze oogsten veel bewondering van de gevestigde orde én vanuit andere Zimbabwanen, die trots zijn dat hun land op de (wijn)kaart wordt gezet.

De film bouwt op naar de proefwedstrijd, maar die opbouw duurt wel behoorlijk lang. Het vlotte tempo van het begin verdwijnt halverwege de film en de spanningsboog stort volledig in. Al snel blijkt dat dat ook helemaal niet het belangrijkst of interessantst is: de verhalen van de mannen zijn veel sterker en boeiender. Dat is dan ook de sterke kant van de film: het feit dat de regisseurs een verhaal over vluchtelingen weten te vertellen aan de hand van een thema dat er in eerste instantie zo ver vanaf lijkt te staan. Blind Ambition biedt een nieuw perspectief op de wijnwereld en vertelt tegelijkertijd een inspirerend verhaal over vier getalenteerde mannen die overlopen van ambitie. Een aanrader voor wijnliefhebbers en fans van feelgood.

3 / 5

Blind Ambition is nu te zien op:

Picl